لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

ادبیات مشترک دو رییس جمهور؛ «آقايان وقیح! محاکمه کنيد مرا»


محمود احمدی نژاد (راست) و آیت الله علی خامنه ای
محمود احمدی نژاد (راست) و آیت الله علی خامنه ای
«صبر ايوب وار محمود احمدی نژاد رو به پايان است و روزی که او به مجلس آيد، روز مباهله است.»

اين بخشی از مقاله يکی از وب سايت های تازه تاسيس و نزديک به محمود احمدی نژاد به نام «عمار پرس» است که به نمايندگان مجلس هشدار می دهد، اگر ریيس جمهوری پايش را به مجلس بگذارد و لب به سخن بگشايد، ديگر کشور و مردم، همان کشور و مردم قبل از سخنان او نخواهند بود
همين سايت و چند سايت ديگر نزديک به محمود احمدی نژاد در روزهای گذشته يک فايل صوتی که گفته می شود از دوران رياست جمهوری آيت الله خامنه ای است، منتشر کرده اند که با مخالفين خود با زبانی تند و افشاگرانه سخن می گويد.

آيت الله خامنه ای: اظهار کرده اند که بنده را بايد محاکمه کنند. چرا؟ چون بنده در فلان خطبه يا در فلان مصاحبه گفته ام اگر طبق نظر روحانيون دلسوز خرمشهر عمل می شد، آن بخش از خرمشهر سقوط نمی کرد.
بسم الله آقايان پررو! و وقيح! محاکمه کنيد مرا. محاکمه کنيد تا بفهمند مردم که چه جرياناتی در پشت پرده های پليد سالوس و تزوير شما دارد می گذرد؟ محاکمه کنيد تا ما هم اجازه پيدا کنيم حرف مان را بزنيم.»

در بخش ديگری از همين فايل صوتی که يکی از خطبه های نماز جمعه آيت الله خامنه ای بوده است، او به مخالفين خود هشدار می دهد به خاطر آيت الله خمينی و مصلحت نظام سکوت کرده است.

آیت الله خامنه ای: والله آنقدر حرف گفتنی برای گفتن هست که اگر گفته بشود، ذهنيات بسياری از اين مردم تصحيح خواهد شد. فقط به خاطر خدا و به خاطر گل روی امام و فرمان امام نمی گوييم. دهان را می بنديم. اگر امام اجازه داد آن وقت خواهيم گفت.»

سبک و جنس اين سخنان بسيار شبيه به سخنان محمود احمدی نژاد است که بارها مخالفين و منتقدين دولت اش را خطاب قرار داده است. اگر آيت الله خامنه ای سکوت اش را به خاطر آيت الله خمينی می دانست محمود احمدی اين سکوت را به خاطر آيت الله خامنه ای می داند.

محمود احمدی نژاد: چند ماه است يک عده ای تمام همت و توان خودشان را بسيج کرده اند برای ضربه زدن به دولت. بدون محدوديت. مثل اينکه هيچ نگرانی از محاکمه ندارند. می خواهند عزيزان من! پاک ترين دولت تاريخ اين کشور را متهم کنند با جنگ رسانه ای. با جنگ سياسی. با دروغ، با تهمت. ما البته سکوت می کنيم. ما به احترام رهبری عزيز، به احترام ملت ساکت ايم. اما بدخواهان بدانند سکوت دولت هميشگی نخواهد بود.»

رهبران و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی سالهاست که با همين شيوه با يکديگر سخن می گويند. اما جنس اين نوع سخنان از چه جنسی است؟

مجيد محمدی، تحليلگر مسائل سياسی ايران در آمريکا: جنس اين سخنان از مطالبی نيست که قانونا منع شده باشد، مثل مطالب محرمانه. عمدتا مطالبی است که گفتنش قانونا منعی ندارد. من فکر می کنم اينها چهار مقوله هستند؛ فساد اقتصادی رقبا، سوء استفاده از قدرت توسط رقبا، پاسخ به سخنان محافل بسته و اقدامات طرف مقابل که در افکار عمومی هزينه برمی دارد. اگر امروز طرفداران آقای احمدی نژاد از اين گونه سخنان آقای خامنه ای استفاده می کنند، عمدتا به نظر من اخطار به طرف مقابل است که در صورت به جريان انداختن سوال از آقای ریيس جمهوری آنها می توانند فساد اقتصادی و سوء استفاده از قدرت در طرف مقابل را به عرصه عمومی بکشانند.»

صادق لاريجانی، ریيس قوه قضاييه چندی قبل بدون آنکه از فرد يا افرادی نام ببرد، هشدار داده بود که قوه قضایيه را تخريب نکنند و بيش از اين «رطب و يابس» نبافند که در غير اين صورت «طراحی‌های خاص» را افشا خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد نيز در ماه های اخير فقط هشدار می دهد. اما به بعضی ها؛ بعضی هايی که هيچ نام و نشانی ندارند.

احمدی نژاد: البته من فکر می کنم بعضی ها دارند از ملت انتقام می گيرند. با توهين به دولت. با تهمت به دولت. با دروغ پردازی، چطور می شود؟ خودتان را داريد از بين می بريد. ما البته اعلام کرديم که سکوت ايم. الان هم سکوت ايم. اما اينها همه اش پاسخ دارد.»

چرا مقامات جمهوری اسلامی غير شفاف و در پرده با يکديگر سخن می گويند؟

مجيد محمدی: دو نکته هست. نکته اول اينکه مقامات جمهوری اسلامی ايران مثل جمعی از گرگ ها می مانند که در برابر هم و در يک زمستان سرد قرار گرفته اند و اينها هر يک آماده حمله به ديگری است و شرايط به گونه ای است که هر يک می تواند ديگری را بدرد. برای همين است که کاملا سعی می کنند که ذهن طرف مقابل را بخوانند و از همه کارت های شان به موقع استفاده کنند.
نکته دوم اينکه همه رهبران و مقامات جمهوری اسلامی خودشان را در مقام اپوزيسيون می بينند. اپوزيسيون يک نظام است که معمولا در مقام انتقاد می نشيند و می گويد که من حرف های گفتنی دارم و اين حرف ها را در شرايط موجود به خاطر مصلحت نظام نمی توانم بيان کنم.»

چند هفته ديگر تا انتخابات مجلس باقی مانده است. بعد از آن هم محمود احمدی نژاد بايد به مجلس برود و به ۱۰ سوال نمايندگان پاسخ دهد. روزهايی که التهابات سياسی را به اوج خود رسانده و سايت های حامی ریيس جمهوری خبر از اين می دهند که سکوت چندين ماهه احمدی نژاد به روزهای پايانی اش نزديک شده است.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG