لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

خامنه‌ای: خدا از اظهار نظر علیه دولت نمی‌گذرد


نوری المالکی از زمان تصدی نخست‌وزیری، برای چهارمین بار است که به ایران سفر می‌کند. (عکس: AFP)
نوری المالکی از زمان تصدی نخست‌وزیری، برای چهارمین بار است که به ایران سفر می‌کند. (عکس: AFP)

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با حمايت از دولت محمود احمدی‌نژاد مطبوعات داخلی را به «بی بندوباری» در مورد دولت متهم کرد و گفت اظهار نظر عليه دولت در زمره مسائلی است که «خداوند بسادگی از آن نمی‌گذرد.»


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در ديدار با کارگزاران فرهنگی و اجرايی حج «برخی افراد» را به «سياه‌نمايی در فضای جامعه و ايجاد اغتشاش ذهنی و ترديد» متهم کرد و گفت دستاوردهای نظام اسلامی براحتی محقق نشده است که عده ای بخواهند به دليل اغراض شخصی و دشمنی با دولت، در اصل نظام خدشه وارد کنند.


بر پايه گزارش سايت رسمی آيت‌الله خامنه‌ای، وی با اظهار «ناخرسندی شديد» از فضای تبليغاتی و مطبوعاتی ايران گفت: «اين فضای بی بندوباری در حرف زدن و اظهار نظر عليه دولت، مسایلی نيست که خداوند به آسانی از آنها بگذرد.»


آيت‌الله خامنه‌ای در حالی فضای رسانه‌ای ايران را به «سياه‌نمايی» و «بی بندوباری» متهم می‌کند که دولت محمود احمدی‌نژاد طی ماه‌های گذشته به دليل تورم فزاينده، برداشت‌های متناوب از حساب ذخيره ارزی، تغييرهای گسترده در کابينه و مديريت کلان و همچنین مدرک جعلی وزير کشور، از سوی رسانه‌ها و طيف‌های مختلف سياسی مورد انتقاد قرار گرفته است.


علی کردان سرانجام پس از سه ماه وزارت، روز سه‌شنبه در مجلس شورای اسلامی استيضاح و از وزارت کشور برکنار شد.


از سوی دیگر، کابینه محمود احمدی‌نژاد با از دست دادن دهمین وزیر خود در خطر سقوط نيز قرار گرفته است. روز دوشنبه علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، به رييس دولت يادآور شد بر پايه اصل ۱۳۶ قانون اساسی، اگر به هردليلی يک وزير ديگر کابينه تغيير کند، آقای احمدی‌نژاد بايد دوباره از مجلس رأی اعتماد بگيرد.

رييس جمهوری ايران پيش از اين، در دفاع از عدم حضور خود در مجلس به هنگام استيضاح علی کردان، گفته بود که عده‌ای به دنبال اين هستند که دولت را از اکثريت بيندازند.


رييس مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه (دوازدهم آبان) محمد عباسی، مديرکل امور پارلمانی دولت، را از مجلس اخراج کرده بود. آقای عباسی از سوی برخی از نمايندگان حامی دولت متهم شده بود که خواسته است برای پس گرفتن امضای استيضاح علی کردان، آنها را تطميع کرده يا اين‌که بی‌خبر از آنها امضای انصراف از استيضاح بگيرد. ادعای نمايندگان از سوی محمدحسين ابوترابی‌فرد، نايب رييس مجلس که ازسوی علی لاريجانی مسئول رسيدگی به اين ماجرا شده بود، تاييد شد.


رهبر ايران در گفته‌های روز چهارشنبه خود افزوده است: «برخی کارها و ظلم ها، فتنه ای به پا می کند که دامن همه، اعم از ظالم و غيرظالم را می گيرد بنابراين همه بايد مراقب اظهارنظرها، تبليغات، و اقدامات خود باشند.»


«اين فضای بی بند و باری در حرف زدن و اظهارنظر عليه دولت، مسایلی نيست که خداوند به آسانی از آنها بگذرد.»
آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی

اين نخستين بار نيست که آيت‌الله خامنه‌ای به مطبوعات و روزنامه‌های ايران حمله می‌کند.



پس از اينکه رهبر جمهوری اسلامی در دوم ارديبهشت ۱۳۷۸برخی روزنامه‌ها و روزنامه‌نگاران را به «شارلاتانيسم مطبوعاتی» متهم کرد، هفده نشريه بلافاصله تعطيل شدند و بتدريج ده‌ها روزنامه و نشريه ديگر نیز به سرنوشتی مشابه دچار شدند.



آيت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۷۸ با اشاره به تغيير رژيم‌های اروپای شرقی گفته بود: «مطبوعاتی پيدا می‌شوند که تمام همت‌شان تشويش اذهان، ايجاد اختلاف و بدبينی نسبت به نظام است. ده - پانزده روزنامه‌نگار که از يک مرکز هدايت می‌شوند و هر کس آنها را می‌خواند فکر می‌کند همه چيز رو به اتمام است. اينها روح جامعه را از بين می‌برند؛ نهادهای اصلی کشور را مورد اهانت قرار می‌دهند.»


آيت‌الله خامنه‌ای هشتم آبان ماه امسال نيز «فعاليت‌های زودهنگام» انتخابات را به دليل آن‌چه که «منحرف شدن ذهن‌ها از مسایل اصلی» و «بدگويی» خوانده بود، به «ضرر مصالح کشور» دانست.



XS
SM
MD
LG