لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

رهبر ایران: نتیجه رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها تاکنون محسوس نبوده است


آیت‌الله خامنه‌ای نگاه جمهوری اسلامی به ایتالیا را «نگاهی مثبت و خوش‌بینانه» خوانده است.
آیت‌الله خامنه‌ای نگاه جمهوری اسلامی به ایتالیا را «نگاهی مثبت و خوش‌بینانه» خوانده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر آمریکا را به عمل نکردن به تعهداتش در توافق اتمی وین و ترساندن کشورهایی که قصد همکاری با ایران را دارند، متهم کرد و گفت که نتیجه رفت‌وآمد دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و مذاکرات آنان با ایران «تاکنون محسوس نبوده است».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای عصر روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در دیدار با ماتئو رنتزی نخست‌وزیر ایتالیا، «مسئله مهم» در رفت‌وآمد هیات‌ها و مذاکرات خارجی را «عملیاتی و اجرایی شدن توافقات» خواند.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که «بعضی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی در رفت‌وآمد به ایران و مذاکره هستند اما محصول این مذاکرات تاکنون محسوس نبوده است».

وی اضافه کرد: «عده‌ای تقصیر این مسئله را به گردن آمریکایی‌ها می‌اندازند که با توجه به سابقه و رفتار آنها این ارزیابی قابل قبول به نظر می‌رسد».

رهبر جمهوری اسلامی، مقامات آمریکایی را متهم کرد که «در اجرای تعهدات خود» در توافق اتمی وین «آنچنان که باید، عمل نمی‌کنند و با اظهارات و اقدامات‌شان، طرف‌های مقابل را از همکاری با ایران می‌ترسانند».

وی با اشاره به سفر اروپایی حسن روحانی به ایتالیا، نگاه جمهوری اسلامی به این کشور را «نگاهی مثبت و خوش‌بینانه» خواند و افزود: «البته ما این نگاه مثبت را به برخی کشورهای اروپایی نداریم، زیرا نگاه آن‌ها فقط به آمریکاست تا طبق دیکته او عمل کنند».

آقای خامنه‌ای اسفند پارسال نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری گفته بود که رفت‌وآمد هیات‌های اروپایی «هیچ اثر مثبتی نداشته است».

وی در سخنان روز اول فروردین خود در مشهد نیز گفته بود که آمریکا با دامن زدن به تردید و هراس در شبکه بانکی بین‌المللی عملا تعهدات خود در قبال توافق اتمی وین را نقض می‌کند و «بانک‌های خارجی از ترس آمریکا حاضر به معامله با ایران نیستند».

کریس بکمیر از مقامات وزارت خارجه آمریکا این ادعای رهبر جمهوری اسلامی را رد کرده و گفته است که «ما با حسن نیت عمل می‌کنیم و هیچگاه قصد ما این نبوده و نیست که ابهام ایجاد کرده و یا کسی را فریب دهیم».

آقای خامنه‌ای سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است. اصطلاحی که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شد.

سفر پارسال رییس جمهوری ایران به ایتالیا و پاریس به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آن‌ها تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه است.

با این حال تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از جمله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، از تحریم‌های غرب علیه ایران با عنوان «نعمت» یاد کرده و از قراردادهای امضا شده در این سفر‌ها انتقاد کردند.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز سه‌شنبه‌اش با رنتزی، رفتار ایتالیا در دوره تحریم‌های غرب علیه ایران را «منطقی‌تر از برخی کشورهای غربی» خواند.

بر اساس گزارش دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ماتئو رنتزی نیز در این دیدار گفت: «اراده ایتالیا کاملاً در جهت احترام به توافقات قرار دارد و بر همین اساس معتقدیم که با توافق هسته‌ای باید تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و ما نیز نگران نبوده و مصمم هستیم که بر طبق قولی که داده‌ایم، عمل ‌کنیم».

نخست‌وزیر ایتالیا روز سه‌شنبه به همراه «هیاتی ۲۵۰ نفره» از مقام‌ها و مدیران اقتصادی و سیاسی این کشور وارد تهران شد.

زیگمار گابریل معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان، هاینتز فیشر، رییس جمهوری اتریش، ‌یوهان اشنایدر آمان رییس جمهوری سوئیس و آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان از جمله مقام‌های اروپایی بودند که پارسال به ایران سفر کردند.

XS
SM
MD
LG