لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

خامنه‌ای: از اول انقلاب تاکنون در انتخابات «تخلف سازمان یافته مطلقا وجود نداشته است» 


رهبر ایران می گوید که ورود «عنصرنفوذی به‌ مجلس و خبرگان، مثل موریانه از داخل، پایه‌ها را می‌جود».
رهبر ایران می گوید که ورود «عنصرنفوذی به‌ مجلس و خبرگان، مثل موریانه از داخل، پایه‌ها را می‌جود».

رهبر ایران روز دوشنبه ۱۴ دی در سخنانی بار دیگر از حوادث سال ۱۳۸۸ انتقاد کرد و گفت که از اول انقلاب تا کنون در انتخابات «تخلف سازمان یافته مطلقا وجود نداشته و رفتار همه دولت‌ها رفتار مسوولانه بوده است».

آیت‌الله‌ خامنه‌ای با اشاره به انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، آنچه که دمیدن بر «کوس نامطمئن بودن انتخابات» خواند را «عادت و مرضی بد» دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، وی در دیدار با «ائمه جمعه سراسر کشور» به تشریح مواضع پیشین خود درباره «حق الناس» پرداخته و «یکی از رعایت حقوق مردم» را این دانسته که «آدم صالح را رد نکنیم و ناصالح را راهش ندهیم».

وی که عمده سخنانش معطوف به انتخابات بود، در عین حال افزود: «اگر در انتخابات خبرگان یا مجلس آدمی باشد که صلاحیت قانونی ورود را نداشته باشد و ما اغماض و صرف‌نظر کنیم، این هم باطل کردن و خراب کردن حق مردم است».

آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشت: «باید به عمق حق‌الناس برسیم، حق‌الناس فقط به این معنی نیست که در خواندن آرا تخلف نکنند».

پیشتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران با تاکید بر رعایت حق‌الناس در انتخابات گفته بود: «حق‌الناس تنها به معنای حفظ رای مردم نیست، بلکه باید کمک کنیم تا همه کسانی که طبق قانون صالح هستند، بتوانند درعرصه رقابت حضور پیدا کنند».

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنانش، از «نفوذ» به عنوان مسئله «خیلی عجیب» یاد کرده و گفته است: «اگر عنصر نفوذی به‌شکلی وارد مجلس و خبرگان و دیگر ارکان شود، مثل موریانه از داخل، پایه‌ها را می‌جود».

وی خواستار «روشنگری بدون مصداق مشخص کردن و اتهام» زدن شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای از سوی دیگر همه را به پذیرش نتیجه انتخابات اسفندماه فراخوانده و گفته است: «پذیرش نتیجه قانونی انتخابات حق‌الناس است؛ ضد کاری که در سال ۸۸ انجام شد و یک حرف منکر و مستنکری برای ابطال رای ۴۰ میلیون نفر مطرح شد».

وی می‌گوید که «بنده با این‌ها خیلی مماشات کردم اما بنا بر این نبود که گوش کنند. من واقعا نمی‌دانم خسارت‌های ۸۸ که هنوز جبران نشده، تا کی جبران می‌شود».

به نظر می‌رسد اشاره وی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترض به نتیجه انتخابات سال ۸۸، باشد که از پنج سال پیش در حصرخانگی به سر می‌برند.

این رهبران پس از اعلام نام محمود احمدی‌نژاد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری دهم، اعلام کردند که آراء، «مهندسی» شده است.

اعتراض‌ها به نتیجه این انتخابات ماه‌ها به طول انجامید و ده‌ها کشته برجای گذاشت و هزاران نفر نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شدند.

اخیرا مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران، میرحسین موسوی را متهم کرده بود که «امروز هم همچنان دچار توهم است و به همین دلیل توبه و عذرخواهی نمی‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان روز دوشنبه‌اش، «حفظ امانت» را یکی دیگر از موارد «حق‌الناس» دانسته و گفته است: «آن کسانی که رای‌ها را شمارش، ثبت، جمع‌آوری و گزارش می‌کنند و همه‌ مسئولانی که در کار انتخابات هستند، اندک تخلف آن‌ها، خیانت در امانت است».

وی از گروه‌هایی که فهرست انتخاباتی می‌دهند خواسته که «ببینند چه کسی شایسته است» و به گفته وی، «رعایت حق را بکنند نه رعایت جناح‌بازی و رفیق‌بازی».

انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.

در پی ثبت نام متقاضیان شرکت در این دو انتخابات، روند تایید صلاحیت این افراد در جریان است و به گزارش خبرگزاری ایسنا، کار رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دوشنبه شب به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG