لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

خامنه‌ای: رای مردم در انتخابات مجلس نشان‌دهنده اعتماد آنها به نظام بود


آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان با وی.
آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان با وی.
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، پس از گذشت پنج روز از برگزاری انتخابات مجلس نهم، گفت که «رای اکثريت قاطع مردم درانتخابات مجلس نهم در واقع رای به اصل نظام اسلامی و نشان دهنده اعتماد آنان به نظام بود.»

رهبر ايران برخلاف سال های گذشته که به فاصله يک روز برای «حضور مردم» در پای صندوق های رای پيام تبريک صادر می کرد، با گذشت پنج روز از انتخابات مجلس نهم حاضر به اظهارنظر در اين زمينه نشده بود.

آيت الله خامنه ای روز پنجشنبه در ديدار با اعضای مجلس خبرگان، انتخابات روز جمعه را «سيلی هوشيار کننده» به افرادی دانست که به گفته وی «در خصوص اصل نظام و آينده آن و مردم و همچنين دشمنان، در توهم و خيال ‌پردازی به سر می‌ بردند.»

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، «بعد از انتخابات پرهياهوی سال ۸۸، برخی پيش بينی می کردند که اعتماد مردم به نظام اسلامی سلب شده است اما انتخابات ۱۲ اسفند پاسخی قاطع و روشن به اين استنتاج غلط و گمانه زنی خطا بود.»

وی انتخابات را يک «رکن مهم» در نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: «هر فردی که به نظام اسلامی اعتقاد دارد، شرکت در انتخابات را وظيفه خود می داند، حتی اگر انتقادهايی هم به برخی موارد داشته باشد.»

اظهارات آيت الله خامنه ای درباره اعتماد مردم به نظام در حالی بيان می شود که برخی از اصولگرايان در روزهای اخير گفته اند رای دادن مردم در انتخابات دلیلی بر اين نيست که آنها راضی هستند.

محمدرضا مهدوی ‌کنی، رييس مجلس خبرگان، هفته جاری در نشست اين مجلس گفت: «مردم گرفتاری دارند. وقتی در انتخابات شرکت می کنند، حضور عمومی مردم دليل بر اين نيست که مردم از همه چيز راضی هستند و مجلس و دولت بايد به فکر مردم باشند.»

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس نيز اظهار داشت: «حضور انتخاباتی پرشور مردم به معنی درست بودن رفتارهای مسوولان نيست. مردم به برخی عملکردها اعتراض هايی دارند.»

انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی روز دوازدهم اسفند در ايران برگزار شد که اصلاح طلبان و مخالفان حکومت شرکت در آن را تحريم کرده بودند.

مخالفان استدلال می کردند که به دنبال سرکوب های گسترده سال ۱۳۸۸ و «تقلب گسترده» در آراء انتخابات رياست جمهوری دهم، زمينه برگزاری يک انتخابات آزاد و سالم در ايران فراهم نيست.

بسياری از شخصيت ها و گروه های مخالف در ماه های گذشته حضور در انتخابات را رد کرده و آن را «نمايشی» و «فرمايشی» توصيف کرده بودند.

ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد- از رهبران مخالفان- در ديدار با دختران خود گفته اند که در اين انتخابات شرکت نکرده و رای نداده اند.

با اين حال محمد خاتمی که پيشتر شرايطی را برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مطرح کرده بود در حوزه دماوند رای خود را به صندوق انداخت که اين اقدام وی با واکنش های تندی در سايت های مخالف و شبکه های اجتماعی روبرو شد.

وزير کشور جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده است که در اين انتخابات ۶۴.۴ درصد مردم ايران شرکت کرده اند و در دور نخست انتخابات تکليف ۲۲۵ کرسی مجلس روشن شده است.

در همین زمینه، اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد ميرحسين موسوی، گفته است که ميزان مشارکت در انتخابات مجلس نهم از قبل مشخص شده بود تا ادعای رکوردشکنی متوالی ادامه يابد.

«آمريکا در توهم به سر می برد»

آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود به اظهارات هفته اخير باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، درباره دنبال نکردن مسير جنگ در قبال ايران واکنش نشان داده و گفته است: «اين سخن، سخن خوبی است و نشان دهنده خروج از توهم است اما رييس جمهوری آمريکا در ادامه گفته است می خواهيم با تحريم، مردم ايران را به زانو درآوريم، که اين بخش از سخنان وی نشان دهنده ادامه توهم در اين موضوع است.»

رهبر ايران می گويد که «ادامه اين توهم، به مقامات امريکا ضربه خواهد زد و محاسبات آنها را به شکست خواهد کشاند.»

وی با بيان اينکه «جبهه معاندان بويژه آمريکا از ۳۳ سال پيش با تحريم ملت ايران بويژه تشديد آن در اين يک سال قصد داشتند مردم را از نظام اسلامی جدا کنند» گفته است: «ولی همه در روز ۱۲ اسفند، رای و دلبستگی مردم به نظام اسلامی را ديدند.»

باراک اوباما در روزهای اخير چندين بار درباره موضوع ايران به اظهار نظر پرداخت و از جمله در نشست سالانه «ايپک» به انتقاد از اظهارنظرها و گزارش های رسانه ها درباره قريب الوقوع بودن جنگ با ايران پرداخت.

آقای اوباما گفت که «پرگويی درباره جنگ با ايران، تنها در راستای منافع ايران خواهد بود» و سياست دولت آمريکا «جلوگيری از اتمی شدن ايران است و به مهار تهديدهای ناشی از يک ايران هسته‌ای اکتفا نمی‌کند.»

به رغم تاکید رییس جمهوری آمریکا بر ادامه دیپلماسی در قبال ایران و تشدید تحریم ها، وی گفته است که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی همچنان روی میز است.

آمريکا و اسرائيل همراه با کشورهای غربی نگران اند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود به دنبال توليد سلاح اتمی باشد ولی ايران می گويد که برنامه اتمی اش اهداف صلح آميز دارد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در گزارش های خود نسبت به ماهيت نظامی برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل تهران برای راستی آزمايی اهداف اين برنامه است.
XS
SM
MD
LG