لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

آيت‌الله خامنه‌ای: دخالت آمريکا در منطقه جرقه در انبار باروت است


دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با کابینه حسن روحانی
دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با کابینه حسن روحانی
آيت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ششم شهريور، «دخالت آمريکا» در بحران سوريه را يک «فاجعه» خواند و گفت که «اين آتش افروزی همچون جرقه‌ای در انبار باروت است که ابعاد و پيامدهای آن نامشخص خواهد بود».

رهبر جمهوری اسلامی ايران اين اظهارات را در ديدار با اعضای دولت حسن روحانی بيان کرد و ضمن اشاره به تحولات روزهای اخير در سوريه و بالا گرفتن احتمال حمله نظامی آمريکا و متحدان غربی آن به حکومت بشار اسد به اتهام «استفاده از سلاح شيميايی»، ابراز عقيده کرد: «اگر چنين اقدامی انجام شود، آمريکايی‌ها قطعاً همانند دخالت در عراق و افغانستان، ضرر خواهند کرد».

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی آيت‌الله خامنه‎ای، وی گفته است که دخالت آمريکا «معنايی غير از آتش‌افروزی و جنگ‌طلبی ندارد».

تنش در منطقه پس از آن بالا گرفت که يک حمله شيميايی در حومه دمشق که روز چهارشنبه هفته گذشته به وقوع پيوست، صدها کشته و مصدوم بر جای گذاشت. اين حمله، واکنش گسترده بين‌المللی را به دنبال داشت و بحث تهاجم نظامی نيروهای غرب به رهبری ايالات متحده، بريتانيا و فرانسه را به سوريه شدت بخشيد.

ايران که همراه با روسيه متحد اصلی حکومت بشار اسد است، انجام اين حمله را به شورشيان نسبت داده و به آمريکا درباره هر گونه حمله به سوريه هشدار داده اند.

مقام‌های تهران نگران هستند که در صورت سرنگونی حکومت بشار اسد، يک رژيم طرفدار غرب و سنی روی کار آيد که می‌تواند توازن منطقه‌ای را به ضرر ايران رقم زده و مهم‌ترين متحد خود را در خاورميانه از دست بدهد.

سوريه همچنين گذرگاه اصلی تأمين سلاح برای گروه حزب‌الله لبنان است که از سوی جمهوری اسلامی ايران حمايت می‌شود.

آيت‌الله خامنه‌ای از زمان آغاز بهار عربی در خاورميانه از ابتدای سال ۲۰۱۱، همواره از اعتراض های مردمی در مصر، ليبی، تونس، بحرين و يمن به عنوان «بيداری اسلامی» ياد می‌کند، اما اعتراض‌های داخلی به حکومت بشار اسد را ناشی از دخالت قدرت‌های خارجی و به نفع اسرائيل می‌داند.

به گزارش سازمان ملل متحد، درگيری‌های سوريه تاکنون بيش از يکصد هزار کشته بر جای گذاشته و ميليون‌ها نفر از مردم اين کشور را آواره کرده است.

«اقتصاد در دستور کار دولت قرار گیرد»

آقای خامنه‌ای در ادامه سخنان خود، رئیس جمهور ایران و هیات وزرای او را به حل مشکلات اقتصادی کشور فراخواند و خواست که این مسئله در «دستور کار فوری» دولت قرار بگیرد.

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، دولت باید در پی «ایجاد ثبات و آرامش ذهنی مردم و بازار، کاهش تورم، تامین نیازهای اساسی مردم و تحرک بخشیدن به تولید ملی» باشد.

ایران در سال‌های اخیر نابسامانی‌های شدید اقتصادی را تجربه کرده است به‌طوری که سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ارزش پول ملی آن کاهش یافت.

حسن روحانی نیز چندی پیش در دیدار با تعدادی از مراجع تقلید شیعیان با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور گفت که «هیچ زمانی به سختی امروز نبوده، به‌طوری که اکثر کارخانه‌ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند و وضعیت کشاورزی نابسامان است».

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای تاکید می‌کند که در ۱۰ سال اخیر «زیرساخت‌های اقتصادی خوبی نیز در کشور ایجاد شده است».

آیت‌الله خامنه‌ای در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بارها به‌طور علنی از او در برابر منتقدانش حمایت کرد و سیاست‌های او را ستود.
XS
SM
MD
LG