لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

بازرسی از محل حمله شیمیایی در سوریه از سر گرفته شد


گروه بازرسان سازمان ملل متحد در سوریه، صبح روز چهارشنبه ششم شهریور، برای دومین بار توانستند به حومه دمشق، محل وقوع حمله شیمیایی چهارشنبه هفته گذشته، راه پیدا کنند و بازرسی‌ها را از سر بگیرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سیاسی سوریه نوشت که بازرسان با همراهی شورشیان وارد شهرک ملیحه شده‌اند و به زودی عازم محله‌هایی خواهند شد که حمله شیمیایی در آنجا رخ داده است.

نخستین تحقیقات گروه بازرسان سازمان ملل متحد روز دوشنبه، چهارم شهریور، انجام شد و آن هم در شرایطی که حملات «تک‌تیراندازان ناشناس» کار را برای آنها دشوار ساخته بود.

با وجود این، بازرسان در اولین گام خود موفق به «نمونه‌برداری» از آثار حمله شیمیایی شدند و اکنون نیز درصدد تکمیل تحقیقات خود هستند. بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه تاکید کرد که بازرسان «زمان بیشتری برای انجام کار خود نیاز دارند».

حمله شیمیایی هفته گذشته در حومه دمشق که به مرگ صدها نفر انجامید، واکنش گسترده بین‌المللی را به دنبال داشت و بحث حمله نظامی نیروهای غرب به رهبری ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را به سوریه شدت بخشید، اگر چه حکومت بشار اسد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به شدت رد می‌کند و آن را به شورشیان نسبت می‌دهد.

با این حال جو بایدن، معاون رییس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه، پنجم شهریور، تاکید کرد که بدون هیچ تردیدی دولت سوریه عامل حمله شیمیایی اخیر به حومه دمشق است و از این رو باید پاسخگوی عمل «ظالمانه» خود باشد.

آقای بایدن گفت: «هیچ شکی دراین‌باره وجود ندارد که چه کسی مسئول استفاده‌ ظالمانه از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است: حکومت سوریه.»

او سپس افزود: «کسانی که سلاح‌های شیمیایی را علیه مردان، زنان و کودکان بی‌پناه به‌کار گرفته‌اند، باید پاسخگو باشند.»

پیش از این چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه آماده فرمان باراک اوباما برای هدف قرار دادن سوریه هستند، اما گزارش‌ها از کاخ سفید حکایت از آن دارد که رییس جمهوری آمریکا هنوز در این باره تصمیم نهایی را نگرفته است.

حتی جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته است که واشینگتن قصد تغییر حکومت سوریه را ندارد که این سخن می‌تواند به معنای محدود بودن اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه دمشق باشد.

آمادگی متحدان غربی برای حمله احتمالی

گزارش دیگر خبرگزاری رویترز حاکی است که آمریکا و متحدانش برای حمله احتمالی به سوریه آماده شده‌اند و این حمله ممکن است تا چند روز آینده صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، سفرای غربی به اپوزیسیون سوریه اطمینان داده‌اند، انتظار پاسخ نظامی قریب‌الوقوع غرب به نیروهای بشار اسد را داشته باشند.

استرالیا نیز که در آینده نزدیک در شورای امنیت سازمان ملل متحد صاحب کرسی خواهد شد، تاکید کرده که حتی اگر شورای امنیت مخالفت خود را با اقدام نظامی علیه سوریه اعلام کند، باز احتمال حمله به دمشق وجود دارد.

در این میان فرانسه و بریتانیا هم از لزوم مجازات حکومت سوریه سخن گفته‌اند و حتی چنان‌چه رویترز می‌نویسد، بریتانیا طرح اقدام نظامی علیه دمشق را آماده کرده است.

این گزارش می‌گوید که دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در طول چهار روز گذشته دو بار با باراک اوباما گفت‌وگوی تلفنی داشته و نیز از پارلمان درخواست کرده که درباره تحولات سوریه نشستی در روز پنج‌شنبه، هفتم شهریور، داشته باشند.

رویترز سپس می‌نویسد که به‌نظر می‌رسد اقدام نظامی علیه دمشق معطوف به حملات هوایی و موشکی باشد، چرا که حمایت اندکی در غرب نسبت به ورود نیروهای زمینی به سوریه وجود دارد.

در همین زمینه فعالان اپوزیسیون سوریه می‌گویند که احمد جبرا، رئیس ائتلاف ملی سوریه در دیدار با ۱۱ سفیر غرب در یکی از هتل‌های استانبول ترکیه، اطلاعات مربوط به اهداف محتمل برای حملات موشکی را در اختیار آنان قرار داده است.

جنگ داخلی سوریه به مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها شهروند سوری انجامیده است.
XS
SM
MD
LG