لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

فرماندار خاش از دستگیری یک تیم ۱۰ نفره «برای خرابکاری در دو مرکز مهم امنیتی» خبر داد


تصویری از یک خانه که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده و گفته که مربوط به حفر تونل از سوی اعضای یک «تیم خرابکار» در شهر خاش است.
تصویری از یک خانه که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده و گفته که مربوط به حفر تونل از سوی اعضای یک «تیم خرابکار» در شهر خاش است.

فرماندار خاش در استان سیستان و بلوچستان از شناسایی و دستگیری اعضای یک «تیم خرابکاری» در این شهر خبر داده که به گفته وی با حفر تونل به قصد نفوذ در «دو مرکز مهم نظامی و امنیتی» درصدد انجام «عملیات تروریستی» بودند.

محمداکبر چاکرزهی روز چهارشنبه ۳۰ تیر به خبرگزاری ایرنا گفته که اعضای این «تیم» در عملیات مشترک ماموران اداره اطلاعات و پلیس دستگیر شده‌اند.

وی افزوده است: این گروه با «امکانات پیشرفته» تونلی به عمق ۲۰ متر و طول ۳۰ متر در داخل یک منزل مسکونی حفر کرده و «قصد عملیات خرابکارانه در دو هدف مهم امنیتی و نظامی داشتند».

رییس شورای تامین شهرستان خاش اعضای دستگیر شده این گروه را «۱۰ نفر» اعلام کرده و آن‌ها را «وابسته به بیگانگان» دانسته است.

این مقام مسئول همچنین از کشف و ضبط «یک عدد ریموت»، «یک دستگاه گوشی تلفن»، «کپسول اکسیژن به همراه شارژر»، «مولد برق» و «دستگاه بالابر» از این «تیم خرابکار» خبر داده است.

«گالن‌های ۶۰ و ۷۰ لیتری»، «ماسک»، «لباس کار»، «دستگاه پیکور» و «سرکه» برای خنثی کردن گاز موجود در زیر زمین از دیگر تجهیراتی است که به گفته چاکرزهی، کشف و ضبط شده است.

خبر شناسایی و دستگیری‌های جدید در خاش در شرایطی از سوی رییس شورای تامین این شهر اعلام شده است که حسین رحیمی٬ فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گزارش‌ها در مورد این دستگیری‌ها را تکذیب کرده بود.

آقای رحیمی گفته بود که «عده‌ای مخالف نظام و ملت درصدد پخش شایعات بی‌اساس و ترویج احساس ناامنی در میان مردم هستند».

ایرنا هم گزارش‌‌ها درباره شناسایی اعضای «یک تیم تروریستی که با کندن تونلی در یک منزل مسکونی در خاش قصد عملیات خرابکاری در دو مرکز امنیتی و نظامی را داشتند» را «شایعه» اعلام کرده بود.

این خبرگزاری ساعتی بعد اقدام به حذف این خبر کرد و به نقل از رییس شورای تامین «خاش» از بازداشت ۱۰ نفر از اعضای یک «تیم خرابکار» داد و تصاویری از منزلی که در آن تونلی به چشم می‌خورد منتشر کرد.

خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده و در سال‌هاست که شاهد بروز برخی درگیری‌ها و ناآرامی‌های خشونت‌بار است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌ها و اخبار قابل توجهی از بازداشت برخی از اعضای گروه‌های «ترویستی» در خاش منتشر شده که بازداشت دو نفر در ارتباط با یک تیم عملیاتی گروه «جیش العدل» از جمله این موارد است.

خبر شناسایی و دستگیری این افراد را محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روز سوم تیرماه اعلام کرده و گفته بود که «این افراد به ابعاد گسترده‌ای از جنایات خود و نقش حمایتی عربستان و آمریکا در پیشبرد اهداف این گروهک اعتراف کرده‌اند».

سعیدمنتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نیز روز ۲۴ خرداد از در درگیری بین نیروهای پلیس و اعضای گروه جیش العدل خبر داده بود که در جریان این درگیری پنج تن از نیروهای این گروه و یک سرباز پلیس کشته شدند.

۳۱ خرداد امسال نیز محمود علوی٬ وزیر اطلاعات، از بازداشت ۱۰ نفر در ارتباط با «یکی از بزرگ‌ترین توطئه‌های تروریستی گروه‌های تکفیری وهابی» در کشور خبر داده‌ بود.

حوزه عملیاتی گروه جیش‌العدل به طور معمول در استان سیستان بلوچستان است و پیش از این گزارش‌هایی در خصوص درگیری اعضای این گروه با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در این استان منتشر شده بود.

این گروه تاکنون چند بار نیز مسئولیت چند اقدام مسلحانه در شرق ایران و ربودن و قتل چند مرزبان ایرانی را برعهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG