لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

ابراز امیدواری محمد خاتمی به ادامه «آشتی نسبی» پس از درگذشت رفسنجانی


محمد خاتمی ابراز امیدواری کرد که «آشتی نسبی» به وجود آمده پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه یافته و رهبر جمهوری اسلامی همه را «وارد عرصه جديدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای كشور» کند.

بر اساس گزارش کانال تلگرام بنیاد باران، رییس‌جمهوری اسبق ایران در جلسه روز سه‌شنبه ۲۸ دی این بنیاد گفت: «اميدوارم آشتی نسبی كه از اثرات درگذشت آيت‌الله هاشمی شكل گرفته» با محوريت رهبر ایران «تداوم داشته باشد».

وی اضافه کرد: «اميدوارم بزرگان كشور به خصوص مقام معظم رهبری ما را وارد عرصه جديدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای كشور كنند».

رییس‌جمهوری اسبق ایران تاکید کرد: «نبايد در گذشته بمانيم و آقای هاشمی هم همين را می‌خواست».

آقای خاتمی همچنین گفت که «انشقاق، نفاق و محدود كردن افراد انقلابی»به نفع هيچ كسی نيست.

رییس‌جمهوری اسبق ایران «تلاش برای زدودن استبداد» را از جمله مسائل مورد علاقه هاشمی رفسنجانی دانست و گفت که او «با بزرگی اشتباه را می‌پذيرفت و مردم جواب ايشان را در مراسم تشييع دادند».

وی اضافه کرد: «اين مردم بودند كه صلاحيت ايشان را همچون امام و رهبري تاييد كردند».

روز ۲۴ دی ماه نیز۴۳ زندانی سابق سیاسی در نامه‌ای، از «ارکان نظام» جمهوری اسلامی و همه جناح‌های سیاسی خواسته بودند که فضای به وجود آمده پس از فوت اکبر هاشمی رفسنجانی را به «فرصتی برای دستیابی به گفت‌وگو و آشتی ملی و حاکمیت هرچه بیشتر عقلانیت در عرصه مدیریت و مقابله با ناکارآمدی و فساد و بی‌اخلاقی» تبدیل کنند.

عبدالله رمضان‌زاده، محسن میردامادی، مصطفی تاج‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی، محسن امین‌زاده، بهاره هدایت، حسن اسدی‌زیدآبادی، عبدالله مومنی، مسعود باستانی و ریحانه طباطبایی از جمله امضاءکنندگان این نامه بودند.

در مراسم تشییع پیکر اکبر هاشمی رفسنجانی که روز ۲۲ دی برگزار شد، طرفداران جنبش سبز شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی سر دادند، به طوری که تلویزیون رسمی ایران در فیلم‌های خبری خود صدای جمعیت را قطع کرد.

در همین حال علی مطهری، نایب‌ رییس مجلس، این شعارها را نشان آن دانسته است که «مسئولان نظام باید زودتر» مسئله حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را حل کنند.

محمد خاتمی از زمستان سال ۹۳ در رسانه‌های ایران ممنوع التصویر شده است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در مصاحبه مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سئوالی درباره مسئله حصر رهبران جنبش سبز و ممنوع شدن حضور محمد خاتمی در مراسم تشییع جنازه آقای هاشمی رفسنجانی، از اجرا نشدن «برخی حقوق» در کشور ابراز تاسف کرد.

وی اضافه کرد: «حل برخی مسائل زمان می‌برد و توان ما در یک حدی است که به کمک دیگران نیاز داریم، نیاز به اجماع نظام داریم».

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین فرزندان مهدی کروبی پیش از این، از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به رفع حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده‌اند.

حسین کروبی فرزند مهدی کروبی روز ۱۷ مرداد امسال رفع حصر رهبران جنبش سبز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «بعید» دانسته و گفته بود که حاکمیت این «امتیاز» را به حسن روحانی نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG