لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

یک گروه مسلح در کردستان مسوولیت حمله به کاروان نماینده اسلام‌آباد غرب را پذیرفت


گروه «عقاب‌های آزادی شرق کردستان» مسئولیت حمله به کاروان حامل نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس و تعدادی دیگر از مسوولین محلی استان کرمانشاه که منجر به کشته شدن یک راننده و یک مسئول محلی شد را پذیرفت.

در همین حال ۴۰۰ فعال سیاسی و فرهنگی کرد در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۲۱ تیر منتشر شد ضمن محکوم کردن درگیری‌های اخیر در کردستان، تاکید کردند که «حضور مسلحانه افراد و گروه‌ها جز تشدید فضای امنیتی در این منطقه و اثر منفی و مخرب بر روند توسعه کردستان دستاورد دیگری ندارد».

گروه «عقاب‌های آزادی شرق کردستان» در اطلاعیه‌ای که در تعدادی از سایت‌های کردی از جمله وب سایت «کردانه» منتشر شده اعلام کرده است که حمله به کاروان مقامات جمهوری اسلامی در کرمانشاه را «در انتقام از کشته شدن گروهی از نیروهای خود توسط ماموران جمهوری اسلامی در سال گذشته» انجام داده است.

سخنگوی وزارت کشور و مقامات نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند که «هویت ضاربان هنوز مشخص نیست».

به گفته وب سایت «کردانه»، گروه «عقاب‌های آزادی شرق کردستان» نیروهای نظامی وابسته به حزب «آزادی کردستان پاک» است.

لینک مستقیم

در حمله روز بیستم تیرماه یک گروه چهارنفره مسلح به خودروی حامل حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس و جمعی از مدیران کرمانشاه، حجت‌الله نیک‌عزم، از مسئولان شبکه دامپزشکی استان کرمانشاه و راننده خودرو کشته شدند.

مجتبی ملکی، دادستان کرمانشاه، اعلام کرده که مهاجمان پس از حمله، «خودروی خود را به آتش کشیده و به نواحی مرزی متواری شدند».

احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس، نیز این اقدام را به گروه پژاک منتسب کرده بود، با این حال این گروه مسئولیت حمله یاد شده را نپذیرفته است.

حمله به کاروان حامل مسئولان جمهوری اسلامی در استان کرمانشاه در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

استان‌های غربی ایران در یک سال گذشته شاهد تشدید درگیری نیروهای امنیتی ایران با گروه پژاک و دیگر گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی بوده‌‌اند.

در هفته‌های گذشته نیز استان‌های کردستان و آذربایجان غربی شاهد درگیری بین نیروهای حزب دمکرات کردستان ایران و نیروهای سپاه پاسداران بوده که در این درگیری‌ها ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

در همین حال به گزارش سایت «کردپرس»، ۴۰۰ فعال سیاسی و فرهنگی کرد با انتشار بیانیه‌ای درگیری‌های اخیر در کردستان را محکوم کردند و نوشتند که کردستان «امروزه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و برادری است».

در این بیانیه تاکید شده که «حضور مسلحانه افراد و گروه‌ها جز تشدید فضای امنیتی در این منطقه و اثر منفی و مخرب بر روند توسعه کردستان و هدر رفتن سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم دستاورد دیگری ندارد».

نویسندگان این بیانیه ضمن تاکید بر «مشی مدنی، قانونی و مسالمت آمیز در طرح مطالبات قانونی و مشروع»، به همه گروه‌ها توصیه کرده‌اند که برای توسعه منطقه «محروم» کردستان، «ایجاد اشتغال، گسترش سرمایه گذاری، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، تقویت همدلی، برادری و اعتماد متقابل» را جایگزین «رفتارهای خشونت آمیز» کنند.

عبدالله رمضان‌زاده، استاندار کردستان در دولت محمد خاتمی و سخنگوی دولت، احسان هوشمند، پژوهشگر و معروف صمدی نماینده سابق سنندج، از جمله امضاء کنندگان این بیانیه هستند.

XS
SM
MD
LG