لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

کویت در پی اعتراض تهران: به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم


خالد الجارلله، معاون وزیر خارجه کویت
خالد الجارلله، معاون وزیر خارجه کویت

یک روز بعد از احضار کاردار کویت در تهران به خاطر دیدار مقام‌های کویتی با برگزارکنندگان یک نشست، معاون وزیر خارجه این کشور گفت سیاست خارجی کویت بر اساس «احترام به حق حاکمیت و اجتناب از دخالت در امور داخلی کشورها و حسن همجواری با همسایگان است».

به گزارش روز یکشنبه هشتم دی‌ماه خبرگزاری رسمی کویت، خالد الجارلله در گفت‌وگو با سفیر ایران در این کشور اطمینان داد که کویت به تمامیت ارضی ایران احترام می‌گذارد.

آقای جارلله به محمد ایرانی سفیر ایران گفته که این دیدار بدون مجوز مقامات کویت برگزار شده و مقامات این کشور گام‌های لازم را برای جلوگیری از موضوعات ناخوشایندی که رخ می‌دهد، برخواهند داشت.

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت با حکیم الکعبی، از اعضای «جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز» (حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز) دیدار کرده است.

طبق گزارش‌ها، مرزوق الغانم در جریان این دیدار نشان «سپر رزمی» را به حکیم الکعبی اعطا کرده است.

وزارت خارجه ایران روز شنبه از احضار کاردار کویت در تهران خبر داد و اعلام کرد که در این جلسه دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه، این دیدار را «دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی» دانسته و «اعتراض شدید» ایران را به این دیپلمات کویتی اعلام کرد.

کویت از سال ۲۰۱۶ که به سفارت عربستان در تهران حمله شد، روابط خود با ایران را به سطح کاردار تنزل داده، ولی روابط نسبتا آرامی با ایران داشته است.

منابع: رویترز، وزارت خارجه ایران، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG