لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

دلایل جاسوسی سپاه در کویت؛ «ایران نگران حمله آمریکا است»


کاخ دادگستری شهر کویت
کاخ دادگستری شهر کویت
محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت، روز چهارشنبه خبر اخراج سه دیپلمات ایرانی از کویت را تایید کرد.

کویت این دیپلمات ها را به ارتباط با یک شبکه جاسوسی در این کشور متهم کرده است، ولی ایران این اتهام را رد می کند.

در همین ارتباط رادیو فردا با عاید المناع، تحلیلگر سیاسی کویتی گفت و گویی انجام داده و نخست از او خواسته تا درباره شبکه جاسوسی که مقام های کویتی از آن سخن می گویند، بیشتر توضیح بدهد.



عاید المناع:
خلاصه ماجرا از اين قرار است که دولت کويت اخيرا فاش کرده که حدود يکسال پيش يک شبکه جاسوسی ايرانی را در کويت کشف کرده است.
شماری از افراد متهم به جاسوسی بازداشت شده و تحقيقات هم در مورد آنها انجام شده است.

همه متهمان بازداشت شده اعتراف کرده اند که از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران دستور گرفته اند تا در کويت جاسوسی کنند.

آنها درباره ارتش کويت، نيروهای آمريکايی و برخی از شخصيت های کويتی ، اطلاعاتی جمع آوری می کرده اند و اين اطلاعات را به ديپلمات های ايرانی مستقر در کويت تحويل می داده اند. ديپلمات های ايرانی مستقر در کويت هم اين اطلاعات را در اختيار دولت ايران قرار می داده اند.

متهمان به دادگاه ارجاع شدند و البته از تمام حقوق قانونی از جمله داشتن حق وکيل نيز برخوردار بودند. در نهايت دادگاه کويت برای سه نفر از افراد متهم، حکم اعدام و برای بقيه افراد، حکم زندان صادر کرد.

يک زن نيز البته در همين ارتباط تبرئه شد، چون مدارک لازم برای محکوميت وی وجود نداشت. در واقع ما در اينجا با اتهام دولت کويت به دولت ايران سر و کار نداريم بلکه مسئله بر سر حکمی است که يک مرجع قضايی صادر کرده و به همين خاطر نيز دولت ايران قادر نيست که آن را تکذيب کند.

مسئله مطرح شده يک اتهام با انگيزه سياسی نيست. بلکه مسئله در اين ميان، حکمی است که دستگاه قضايی کويت- يعنی يکی از شفاف ترين دستگاه قضايی منطقه- صادر کرده است.

ولی دولت ايران اتهام جاسوسی را تکذيب کرده است.

متاسفانه اين تکذيب و انکار بی پايه و اساس است، چرا که اتهامات مطرح شده در حال حاضر ثابت شده است و تکذيب و انکار توسط ايران چيزی را در اين ميان تغيير نمی دهد.

اين خيلی شگفت انگيز است که دولت ايران اقدام به جاسوسی در کويت کرده است. چون کويت يک کشور کوچک است و همه کويتی ها و غير کويتی ها همه چيز را درباره اين کشور و سياست هايش می دانند.

به خدمت گرفتن سربازان و افسران ارتش و جمع آوری اطلاعات برای دولت ايران، نام ديگری به جز جاسوسی ندارد.

آقای المناء، آيا دولت کويت سند و مدرکی هم در ارتباط با جاسوسی اين متهمان منتشر کرده است؟

اگر شما عربی بلد باشيد می توانيد به وب سايت روزنامه القبس سری بزنيد. اين روزنامه که يکی از مهمترين روزنامه های کويت است، کل حکم دادگاه را منتشر کرده است.

اين حکم بهترين و مهمترين مدرک برای اثبات جاسوسی متهمان بازداشت شده ايرانی است. همان طور که گفتم دولت يکسال پيش اين شبکه را کشف و بازداشت کرد. ولی اين خبر را افشا نکرد تا تمام اسناد و مدارک را جمع آوری کند.

آيا متهمان، اتهامات وارد شده را پذيرفته اند؟ يا اينکه اين اتهامات را تکذيب کرده اند؟

همه آنها اتهامات خود را پذيرفته اند. همه بدون استثناء. همه اعتراف کرده اند که برای سپاه پاسداران ايران و يا ديپلمات های ايرانی مقيم کويت کار می کرده اند. جالب است که يکی از اين ديپلمات ها هم در بخش گردشگری فعاليت داشته است. متهمان اعتراف کرده اند که به دستور سپاه يا ديپلمات ها، جاسوسی کرده اند.

فکر می کنيد انگيزه ايران برای جاسوسی در کويت چيست؟ ايران که رابطه خوبی با کشور کويت داشته است؟

درست است. من فکر می کنم مهم ترين انگيزه اين است که دولت ايران ديگر به هيچ کسی اعتماد ندارد. دليل ديگر اين است که مسئولان ايرانی تصور می کنند که همه ما، دست نشانده ها و يا دوستان صميمی و نزديک آمريکا هستيم و شايد در اين ميان چيزهايی را مخفی می کنيم.

آنها می خواهند همه چيز را بدانند. هر چيزی را در مورد منطقه، همچنين وضعيت نظامی کشورهای منطقه و وضعيت نيروهای آمريکايی.

ما چيزی را مخفی نمی کنيم. در کشور کويت و امارات متحده عربی، پايگاه های ارتش آمريکا وجود دارند. ايرانی ها نگران اين هستند که ممکن است آمريکا هر زمانی به آنها حمله کند، به همين دليل هم سعی می کنند هر اطلاعاتی که می توانند به دست بياورند.
XS
SM
MD
LG