لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

حمله شديد برادران لاريجانی به سیاست‌های باراک اوباما


از راست: صادق، محمدجواد و علی لاریجانی
از راست: صادق، محمدجواد و علی لاریجانی
آيت‌الله صادق لاريجانی، ریيس قوه قضاييه و علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی ايران روز چهارشنبه، ۱۷آبان، با انتقاد شديد از سياست‌های باراک اوباما در قبال ايران، آمريکا را به «فشار و جنايت عليه مردم ايران» و «مسئله‌سازی» در رابطه با برنامه هسته‌ای تهران متهم کردند.

در همين حال محمدجواد لاريجانی از مقام های قوه قضاييه ايران نیز گفته است که در صورت لزوم با آمريکا و «حتی در قعر جهنم هم مذاکره می‌کنيم».

مواضع برادران لاريجانی درباره ايالات متحده در حالی اعلام می‌شود که آمريکا روز سه شنبه شاهد برگزاری انتخابات رياست جمهوری بود. بر اساس نتايج اعلام شده، در اين انتخابات باراک اوباما توانست بر ميت رامنی، رقيب جمهوری‌خواه خود غلبه کند و برای يک دوره چهار ساله ديگر ریيس جمهوری آمريکا باقی بماند.

صادق لاريجانی: ارتباط با آمريکا ساده نيست

آيت‌الله صادق آملی لاريجانی با اشاره به انتخابات رياست جمهوری آمريکا و نتايج آن گفت: «اوباما چهار سال پيش نيز با شعار تغيير به ميدان آمد و اعلام کرد دست همکاری به سوی ايران دراز می‌کند اما در عمل به نحو ديگری برخورد شد و بی‌سابقه‌ترين تحريم‌ها عليه ايران صورت گرفت.»

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، صادق لاريجانی که در جمع مسئولان عالی قضايی ايران سخنرانی می‌کرد، درباره ايجاد رابطه ميان ايران و ايالات متحده گفت: «ارتباط با آمريکا ساده نيست و بعد از اين همه فشار و جنايت عليه مردم ايران از سوی آمريکا يک‌شبه چنين ارتباطی امکان‌پذير نيست و آمريکايی‌ها گمان نکنند که با آمدن پشت ميز مذاکره با ايران می‌توانند از ملت ما باج بگيرند.»

ریيس قوه قضاييه ايران در ادامه افزود: «البته ما فکر می‌کنيم که آمريکا هر زمان جلوی ضرر را بگيرد به نفع خود عمل کرده است و اگر در مقابل عظمت ملت ايران سر تعظيم فرود آورد و بتواند اعتماد مردم را کسب کند آن وقت تازه به سر عقل آمده است.»

علی لاريجانی: آمريکا به دنبال مسئله‌سازی است

در همين حال علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی نيز عملکرد باراک اوباما در قبال ايران و فشار اقتصادی ايالات متحده بر اين کشور را به «ديکتاتوری اقتصادی» تشبيه کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاريجانی که در چهارمين مجلس کارگری سخنرانی می‌کرد، ضمن دفاع از برنامه هسته‌ای ايران گفت: «ايران بارها اعلام کرده که در فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌ای به دنبال سلاح هسته‌ای نيستيم و بارها نيز به آژانس اجازه بازرسی داده است و اين آمريکا بوده که هر بار در مذاکرات يک بهانه‌ای ايجاد می‌کرد و در اين مسير هم‌چنان به دنبال مسئله‌سازی است.»

ايالات متحده و ديگر کشورهای غربی، ايران را متهم به تلاش برای دستيابی به سلاح هسته‌ای می‌کنند و با هدف بازداشتن آن از برنامه خود، تحريم‌های شديدی عليه ايران اجرا کرده‌اند. این تحریم‌ها در دوران اول ریاست جمهوری باراک اوباما تشدید شده است.

علی لاريجانی با اشاره به اين تحريم‌ها گفت: «آمريکا می‌خواهد با اين کار خود بگويد که برخی کشورها، کشورهای محور هستند و آنها هستند که بايد تصميم‌گيری کنند و ديگر کشورها، کشورهای دسته دوم و دسته سومی هستند که نبايد در نظام بين‌الملل تصميم‌ساز باشند و از تکنولوژی‌های پيشرفته برخوردار باشند که اين يک ديکتاتوری اقتصادی در دنياست.»

صادق لاريجانی: مذاکره با آمريکا تابو نيست

اما در برابر صادق لاريجانی و علی لاريجانی که ریاست دو قوه از قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی را بر عهده دارند، محمدجواد لاريجانی، برادر ديگر آنها به شکل صريحی از رابطه با ايالات متحده سخن به میان آورد.

محمدجواد لاريجانی که سمت دبيری ستاد حقوق بشر قوه قضاييه را برعهده دارد در گردهمايی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها اظهار داشت، «مذاکره با آمريکا تابو نيست که ممنوع باشد».
بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، جواد لاريجانی گفت: «اوايل انقلاب عده‌ای از دوستان اصلاح‌طلب که سوپرراديکاليسم بوده‌اند، مذاکره با آمريکا را تابو می‌دانستند اما انگار روح القدوس در آنان نازل شد و تبديل به يک سوپرليبراليسم شدند.»

او ادامه داد: «اگر منافع نظام ايجاب کند با آمريکا و حتی در قعر جهنم هم با همه مذاکره می‌کنيم.»

از سرگيری روابط ايران و ايالات متحده، موضوع حساسيت‌برانگيزی در ايران به شمار می‌رود که طرح آن از سوی هر چهره‌ای می‌تواند پرمخاطره باشد. پيش از اين آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران گفته بود که هر زمان صلاح بداند، رابطه ايران با ايالات متحده شکل می‌گيرد.

روابط ايران و ايالات متحده آمريکا پس از اشغال سفارتخانه آمريکا در تهران از سوی دانشجویان موسوم به پیرو خط امام در آبان ماه ۱۳۵۸ به‌ طور رسمی قطع شد.
XS
SM
MD
LG