لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

پوشش زنده: آخرین تحولات برجام پس از خروج آمریکا‎

پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت «برجام»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز می‌گرداند.

۲۲:۵۷ ۱۸.۲.۱۳۹۷

دونالد ترامپ در پایان سخنرانی‌اش یک فرمان اجرایی برای بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران را امضاء کرد و نسخه امضاء شده را جلوی دوربین‌ها نشان داد. یکی از خبرنگارن دو بار پرسید:‌ آقای رئیس‌جمهوری، چطوری کنار گذاشتن این توافق به امنیت آمریکا کمک می‌کند؟ ولی آقای ترامپ به این سوال پاسخ نداد.

سپس از آقای ترامپ سوال شد در کره شمالی اوضاع چطور است که او در پاسخ گفت مایک پمپئو وزیر خارجه در حال بررسی و دنبال کردن آن است.

او افزود:‌ «این یکی توافق خوبی است که به امنیت کمک کرده و هم کره جنوبی و چین و ژاپن هم از آن راضی هستند».

۲۲:۵۵ ۱۸.۲.۱۳۹۷

هر وقت ایرانی‌ها آماده باشند، هم من آماده و مایل هستم و هم امکان آن هست. شمار زیادی خسارت و از دست دادن زندگی را شاهد بودیم، بگذارید همین الان به آن پایان دهیم.

۲۲:۵۴ ۱۸.۲.۱۳۹۷

و پیامی دارم به مردم ایران. ۸۰ میلیون مردم ایران منتظر سرنوشت خود هستند. همه حق دارند از حاکمیتی برخوردار باشند. این دولت ایران است که از مذاکرات جدید سر باز زد. ما آماده بودیم، ولی آن‌ها بودند که خودداری کردند.

۲۲:۵۳ ۱۸.۲.۱۳۹۷

ما در حال خروج از برجام، کماکان در همکاری و مذاکره با متحدان خود هستیم که جلوی تهدید هسته‌ای از سوی ایران را بگیرند. اگر رژیم ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را دنبال کند، هم تحریم‌ها سنگین و هم پاسخی غیرقابل انتظار خواهد داشت.

۲۲:۵۲ ۱۸.۲.۱۳۹۷

در حال حاضر، وزیر خارجه من، مایک پمپئو، در حال نهایی کردن دیدار با کره شمالی است.

۲۲:۵۲ ۱۸.۲.۱۳۹۷

به رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا ورد زبان آن است،‌ اجازه نمی‌دهیم به سلاح اتمی دست یابد.

۲۲:۵۱ ۱۸.۲.۱۳۹۷

من امروز اعلام می‌کنم آمریکا امروز از برجام خارج می‌شود. تا لحظاتی دیگر فرمانی را امضاء خواهم کرد که توافق را تعلیق کرده و تحریم‌ها را تا بالاترین حد ممکن علیه ایران بالا می‌برد.

۲۲:۵۰ ۱۸.۲.۱۳۹۷

ما به این نتیجه رسیدیم زیر این توافق ناکارآمد، نمی‌توانیم جلوی فعالیت‌های اتمی ایران را بگیریم.

۲۲:۵۰ ۱۸.۲.۱۳۹۷

من پیشتر هم گفته بودم اگر این توافق اصلاح نشود، دیگر آن را تمدید نخواهیم کرد. با متحدان اروپایی خود از جمله آلمان، بریتانیا و فرانسه و دوستان خود در منطقه گفت‌وگو کردیم.

۲۲:۴۹ ۱۸.۲.۱۳۹۷

این توافق کاری به فعالیت موشکی ایران ندارد و کماکان ایران موشک‌هایی دارد که می‌تواند روزی آن را به کلاهک اتمی مجهز کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG