لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

پوشش زنده: آخرین تحولات برجام پس از خروج آمریکا‎

پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت «برجام»، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز می‌گرداند.

۰۴:۰۲ ۱۹.۲.۱۳۹۷

رضا پهلوی در توییتی نوشته است: کلید حل مسائل ایران، برجام یا نبود آن نیست؛ کلید، جایگزینی این رژیم ایران‌ستیز با یک حکومت ملی سکولار، توسعه‌گرا و دموکراتیک است.

۰۱:۴۸ ۱۹.۲.۱۳۹۷

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده مجوز فروش هواپیماهای تجاری ایرباس و بوئینگ به ایران را پس می‌گیرد.

۰۱:۳۵ ۱۹.۲.۱۳۹۷

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام گفت: «این تصمیم امنیت آمریکا را تضعیف، ما را از متحدان اروپایی‌مان جدا می‌کند، اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد، تندروها را در ایران تقویت می‌کند و جهان را به نقطه‌ای می‌برد که ما چند سال پیش با آن مواجه بودیم».

او افزود: تبعات این تصمیم، به واکنش ایران و تصمیمات اروپا برای حفظ برجام بستگی خواهد داشت.

۰۱:۲۲ ۱۹.۲.۱۳۹۷

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی: «ایران بیش از ۱۲سناریوی احتمالی را در مورد تصمیم ترامپ درباره برجام از ماه‌ها قبل بررسی کرده بود و این تصمیم به هیچ وجه خارج از سناریوهای پیش‌بینی‌ شده توسط ایران نبود».

او در توئیتی نوشت: «پاسخ ما به ترامپ نه عجولانه؛ اما دردناک خواهد بود».

۰۰:۴۷ ۱۹.۲.۱۳۹۷

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خروج آمریکا از برجام را «غیرقانونی» خواند و در توئیتی نوشت: «من به دستور حسن روحانی تلاش‌های دیپلماتیک را پیش خواهم برد تا بینیم سایر طرفین برجام می‌توانند منافع کامل این توافق را برای ایران تضمین کنند یا خیر. پاسخ ما به نتیجه این بررسی بستگی دارد».

۰۰:۳۵ ۱۹.۲.۱۳۹۷

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام را «اشتباهی جدی» دانست که به گفته او به اعتبار آمریکا آسیب می‌زند. او در بیانیه‌ای نوشت: «این تصمیم، آمریکا را با خطر احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی یا احتمال بروز جنگ در خاورمیانه مواجه می‌کند».

۰۰:۱۱ ۱۹.۲.۱۳۹۷

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، اعلام کرد که بر اساس تصمیم جدید دولت آمریکا درباره ایران، بستن هیچ قرارداد جدیدی با این کشور مجاز نیست و شرکت‌های اروپایی برای لغو قراردادهای فعلی‌شان با ایران ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت خواهند داشت.

۲۳:۵۲ ۱۸.۲.۱۳۹۷

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا: رهبران #اتحادیه_اروپا، هفته آینده درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد تا رویکردی واحد را در پیش بگیرند.

۲۳:۵۱ ۱۸.۲.۱۳۹۷

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تصمیم به خروج از برجام حمایت کرده و گفته است: «همیشه معتقد بودم که بهترین راه، رفع کمبودهای این توافق است. متاسفانه ما نتوانستیم به درک مشترکی با شرکای اروپایی خودمان در این زمینه برسیم».

وی در عین حال ابراز امیدواری کرده که تا زمان برقراری دوباره تحریم‌های ایران، «ایالات متحده با متحدان خود وارد گفت‌وگو شود تا به طیفی از رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران- هم در زمینه هسته‌ای و هم غیرهسته‌ای واکنش نشان دهند».

۲۳:۲۵ ۱۸.۲.۱۳۹۷

حسن روحانی: ما با برجام بدون آمریکا روبرو هستیم و مردم ما شاهد خواهند بود که رشد اقتصادی ما ادامه خواهد داشت و آرامش بازار ادامه خواهد یافت. دولت از شش ماه پیش برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده است. ارز مورد نیاز کشور را به خوبی تامین خواهیم کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG