لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۸

مکرون به ترامپ: فرانسه متحد آمریکاست، نه دولت خراجگزار


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه (راست) در دیدار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه (راست) در دیدار با دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، یک روز پس از توئیت‌های جنجالی دونالد ترامپ علیه وی، گفت دو متحد قدیمی نظیر فرانسه و آمریکا باید با احترام با هم رفتار کنند و اینکه فرانسه متحد آمریکاست و نه یک دولت خراجگزار.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه پس از بازگشت از فرانسه در پنج توئیتی که منتشر کرد، متحد قدیمی ایالات متحده را به خاطر شکست در دو جنگ جهانی از آلمان، صنعت شراب فرانسه و همچنین محبوبیت پائین مکرون به باد انتقاد گرفت.

رئیس‌جمهوری فرانسه که دفترش پیشتر حاضر به واکنش در این زمینه نشده بود، روز چهارشنبه ۲۳ آبان با اشاره به حمایت فرانسه از جنگ استقلال آمریکا و حمایت آمریکا در دو جنگ جهانی گفت: «در هر لحظه از تاریخ‌مان، ما متحد هم بوده‌ایم، لذا بین متحدان باید احترام حاکم باشد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون فرانسه در ناو فرانسوی شارل دوگل گفت: فکر نمی‌کنم فرانسوی‌ها از من توقع داشته باشند تا به آن توئیت‌ها پاسخ بدهم ولی مخاطب ترامپ مردم داخل آمریکا است.

آقای مکرون تصریح کرد: «فکر می‌کنم وی به دنبال بازی سیاسی است، پس بگذارید به همان بپردازد».

ریشه‌های شکاف آمریکا و فرانسه پیرو توئیت‌های ترامپ علیه مکرون
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:15 0:00
لینک مستقیم

وقتی از رئیس‌جمهوری فرانسه درباره پیشنهادش برای تشکیل ارتش اروپایی پرسیده شد که آقای ترامپ از آن انتقاد کرده بود، وی گفت: «ایالات متحده متحد تاریخی ماست و این اتحاد ادامه خواهد یافت. ما در این اتحاد ریسک می‌پذیریم و عملیات‌های بسیار پیچیده انجام می‌دهیم. ولی متحد بودن به معنای دولت خراجگزار بودن نیست».

حمله تند دولت فرانسه

ساعاتی پیش از این اظهارات، سخنگوی دولت فرانسه نیز به انتقادهای ترامپ واکنش تندی نشان داد و گفت انتشار پیام‌های انتقادی رئیس‌جمهوری آمریکا درست در روزی که فرانسه یادبود قربانیان حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ را برگزار می‌کرد نشانه فقدان «نجابت» آقای ترامپ است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنجامن گریوو گفت: «ما در حال برگزاری مراسم یادبود ۱۳۰ نفر از هموطنان خود بودیم که سال ۲۰۱۵ در پاریس و سنت دنیس کشته شدند. من به زبان انگلیسی پاسخ خواهم داد: نشان دادن نجابت معمول برخورد مناسب‌تری می‌بود».

سخنگوی دولت فرانسه افزود امانوئل مکرون در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت گفت: «دیپلماسی نه ارسال پیام در شبکه توئیتر بلکه گفت‌وگوهای دو جانبه است».

روسای جمهوری دو کشور روز شنبه و قبل از برگزاری مراسم یادبود پایان جنگ جهانی اول در پاریس با هم دیدار کردند.

از زمان انتخاب امانوئل مکرون در سال گذشته و اولین دیدار آنها در اجلاس سران ناتو مناسبات روسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است.

یکی از پیام‌های روز سه‌شنبه دونالد ترامپ که در آن نوشته بود «عظمت را دوباره به فرانسه بازگردانید» احساسات ملی را در میان کاربران فرانسوی شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

بسیاری از کاربران، پیروزی فرانسه در جام جهانی امسال فوتبال را یادآوری کرده‌اند که پس از بیست سال برای دومین بار به قهرمانی رسید.

بنجامن مندی یکی از اعضای تیم ملی فرانسه با افزودن دو ستاره قهرمانی جام جهانی فوتبال در پاسخ به دونالد ترامپ نوشت: «داداش نگران نباش».

کوین مایر قهرمان فرانسوی ورزش دهگانه نيز با انتشار عکسی از شکستن رکورد جهانی که قبلا در اختیار اشتون ایتون ورزشکار آمریکایی بود نوشت: «ترامپ عزیز، کار در حال پیشرفت است».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG