لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

توئیت‌های انتقادی ترامپ: مکرون محبوبیت خیلی پایینی دارد


امانوئل مکرون (راست) رئیس‌جمهوری فرانسه همراه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش.
امانوئل مکرون (راست) رئیس‌جمهوری فرانسه همراه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده دو روز پس از بازگشت از سفر پاریس با انتشار رشته توییت‌هایی علیه همتای فرانسوی خود گفت که مشکل امانوئل مکرون عدم محبوبیت در کشورش است و اتفاقا «ملی‌گراترین کشور» خود فرانسه است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه ۲۲ آبان با اشاره به اظهارات اخیر آقای مکرون درباره لزوم تشکیل ارتش اروپایی در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده یادآوری کرد که این آلمان بود که در دو جنگ جهانی اول و دوم در برابر فرانسه قرار داشت و فرانسوی‌ها شروع کرده بودند آلمانی یاد بگیرند که ایالات متحده وارد ماجرا شد.

وی نوشته است: «امانول مکرون پیشنهاد داده ارتش خودش را تأسیس کند تا از اروپا در برابر ایالات متحده، چین و روسیه دفاع کند. در جنگ جهانی اول و دوم [خطر از طرف] آلمان بود - وضعیت آن موقع برای فرانسه چگونه بود؟ در پاریس شروع کرده بودند آلمانی یاد بگیرند تا این‌که ایالات متحده وارد صحنه شد. یا پول ناتو را بدهید یا ندهید».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه از سفر پاریس بازگشت، سفری که به مناسبت یادبود صدمین سالگرد جنگ جهانی اول با حضور ده‌ها تن از رهبران جهان برگزار شد.

وی به محض ورود به پاریس نیز در توئیتی سخنان آقای مکرون را «بسیار اهانت‌آمیز» خوانده بود، اما کاخ الیزه اعلام کرد که سوءتفاهم رخ داده و مقصود آقای مکرون این بوده که اروپا باید اتکای خود را به آمریکا از نظر دفاعی کاهش دهد.

دونالد ترامپ اما در توئیت‌های روز سه‌شنبه خود بار دیگر به این موضوع پرداخت و به سیاست دولت خود در قبال ناتو نیز اشاره کرد که از اروپا می‌خواهد سهم بیشتری از هزینه‌های ناتو را بپردازند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت دیگری مسئله تجارت شراب میان دو کشور را پیش کشید و نوشت، «فرانسه شرابی عالی تولید می‌کند اما مشکل این است که شرایط را برای صادرات شراب ایالات متحده به این کشور بسیار دشوار می‌کند و در این باره تعرفه‌های سنگینی وضع کرده است در حالی که ایالات متحده کار را برای واردات شراب فرانسوی تسهیل کرده و تعرفه بسیار ناچیزی این میان وجود دارد که اصلا منصفانه نیست و این شرایط باید تغییر کند».

دونالد ترامپ سپس عنوان کرده که «مشکل این است که درجه محبوبیت امانوئل در فرانسه خیلی پایین است، ۲۶ درصد، و نرخ بیکاری هم تقریباً ۱۰ درصد است. او سعی کرده موضوع را عوض کند. راستی، هیچ کشوری ملی‌گراتر از فرانسه نیست، مردم فرانسه خیلی به کشورشان افتخار می‌کنند و حق هم دارند!.......»

آماری که موسسه گالوپ از میزان محبوبیت خود آقای ترامپ در آمریکا منتشر کرده است، آن را ۳۸ درصد عنوان کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون که خواستار نفی ملی‌گرایی در جهان شده بود، گفت که «هیچ کشوری به اندازه خود فرانسه ملی‌گرا نیست با مردمانی بسیار مغرور و به درستی هم چنین هستند».

آقای ترامپ در نهایت شعار انتخاباتی خود را این بار در رابطه با فرانسه تکرار کرده و نوشته است: «فرانسه را دوباره باعظمت کنید!»

دفتر امانوئل مکرون روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای گفته است که رئیس‌جمهوری فرانسه به توئیت‌های واکنشی نشان نخواهد داد.

منبع: صفحه توئیتر دونالد ترامپ، خبرگزاری رویترز و گالوپ/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG