لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

ناصر مکارم‌شیرازی: حجاب، اجباری نیست الزامی است


ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه در قم، ضمن انتقاد از به کار بردن عبارت «حجاب اجباری» به دلیل «بار منفی» آن، گفت که در صورت «سست شدن» برخورد با بی‌حجابی، «‌اسلامیت نظام جمهوری اسلامی متزلزل می‌شود».

مکارم شیرازی در دیدار با حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، مدعی شد که «ضد انقلاب دل به حذف حجاب از اسلام بسته است» تا «از این طریق به اسلام و نظام اسلامی ضربه وارد کنند».

وی همچنین گفت با کسانی که «حجاب» ندارند، باید «دوستانه و محترمانه» مواجه شد ولی «برخورد با عده‌ای که با حجاب مبارزه‌طلبی می‌کنند باید با دیگر افراد متفاوت باشد».

این مرجع تقلید شیعه مدعی شد که «بین فقهای اسلام هیچ تفاوت دیدگاهی در موضوع حجاب وجود ندارد».

این اظهارات در حالی است که آیت‌الله محمد اسحاق فیاض، یکی از چهار مرجع مشهور در نجف، سال ۹۵ در دیدار با رئیس قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که «به کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب موثر نیست».

برخی از روحانیون شیعه نیز معتقدند که حجاب حکمی قابل تغییر است.

از جمله حسن یوسفی اشکوری، روحانی شیعه، در سال ۷۹ درحاشیه کنفرانس برلین گفته بود که احکام اجتماعی دین اسلام از جمله حجاب تغییرپذیر هستند.

او به دلیل این اظهارنظر در دادگاه اولیه به ارتداد، متهم و به اعدام محکوم شد. این حکم در نهایت لغو شد و آقای اشکوری علاوه بر خلع لباس، پنج سال متحمل زندان شد.

شماری از چهره‌های سیاسی همچون مصطفی تاج‌زاده نیز با اجباری بودن حجاب مخالفت کرده و علیرضا بهشتی، فرزند آیت‌الله محمد بهشتی، نخستین رئیس دیوان عالی ایران پس از انقلاب، نیز گفته که پدرش مخالف حجاب اجباری بود و تا آخرین روز فعالیت خود در دادگستری حجاب را «اجباری» نکرد.

آیت‌الله محمد علی ایازی، از شاگردان مشهور آیت‌الله منتظری نیز هفتم اسفند گفته بود که مرتضی مطهری، محمد بهشتی و طالقانی معتقد بوده‌اند که «الزام حکومتی حجاب، یک امر شرعی و دینی نیست».

ناصر مکارم شیرازی در سخنانش با اشاره به سخنان مطرح شده درباره «حجاب اجباری»، خواستار آن شد که «بحث اجباری بودن حجاب که مفهومی منفی دارد» حذف و «تبدیل به الزام قانونی شود».

وی درباره تفاوت این دو واژه گفت که «الزام یعنی دارا بودن اقتضای قانونی و اجبار یعنی تحمیل غیر منطقی».

آقای مکارم شیرازی تاکید کرد: «حجاب، قانون اسلامی است که در آیات مختلف بر آن تاکید شده و باید این قانون و الزام رعایت شود و زیر پا گذاشتن هر قانونی مانند زیر پای گذاشتن سایر قوانین است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۷ اسفند پارسال اعتراض‌ علنی به حجاب اجباری در تهران و دیگر شهرها در دو ماه گذشته را «کوچک و حقیر» خوانده و در عین حال از «طرح مسئله حجاب اجباری از دهان برخی خواص» انتقاد کرده بود.

یک روز بعد امامان جمعه شهرهای مختلف ایران نیز بر اجرای «حکم حجاب» تأکید کردند و همزمان یک عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که این «حکم» را «به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم».

پس از آن احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری اعتراض به حجاب اجباری را «نوعی ترویج فسق و فجور» خواند.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه در ایران آغاز شد و تاکنون به بازداشت بیش از ۳۵ زن منجر شده است:‌ ویدا موحد، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری از جمله زنانی هستند که بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند.

نرگس حسینی که به «دختر دوم خیابان انقلاب» مشهور شده، به ۲۴ ماه حبس زندان محکوم شده است.

بر اساس رأی دادگاه ۲۱ ماه از این مدت حبس، تعلیق و سه ماه آن اجرا خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م /ک.ر
XS
SM
MD
LG