لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

مایکل مان: قدرت‌های جهانی در مذاکره با ایران کاملا متحد هستند


یک روز پس از اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر بروز اختلاف میان روسیه و سایر اعضای گروه پنج به علاوه یک بر سر پرونده هسته‌ای ایران، سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که قدرت‌های جهانی در مذاکره با ایران «کاملا متحد» هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایکل مان به خبرنگاران در وین گفت که اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان «متحد بوده و اتحاد خود را همچنان حفظ کرده‌اند».

کا‌ترین اشتون مسول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این گروه، مذاکرات هسته‌ای با تهران را هدایت می‌کند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز ۱۷ تیر گفته بود: «با وجود اینکه گروه پنج به علاوه یک تاکنون متفق القول بوده‌اند، ولی ظرف‌های روزهای گذشته یکسری اختلافات راهبردی مشخصی میان نمایندگان روسیه و سایر اعضاء رخ داده است».

وی به مسائل مورد اختلاف میان طرفین اشاره نکرد ولی در عین حال گفت که ما خواهان تداوم یکپارچگی گروه پنج به علاوه یک هستیم.

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون در وین، پایتخت اتریش جریان دارد و طرفین قرار است که در این دور ششم از گفت‌وگوها، توافق موقت ژنو در آذرماه پارسال را به یک توافق جامع و نهایی تبدیل کنند. طرفین تا پایان تیرماه فرصت دارند که به توافقی در این زمینه برسند.

نشست نگارش متن پیش نویس توافق جامع هسته‌ای که روز چهارشنبه با حضور معاونان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کا‌ترین اشتون، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا، از ساعت ۱۱ صبح در وین آغاز شده بوده، بعد از ظهر امروز برای تنفسی کوتاه تعطیل شد.

به رغم برخی خوش بینی‌ها که از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، نسبت به نتیجه مذاکرات مطرح شده است، اظهارات دیپلمات‌های غربی بیانگر آن است که اختلافات میان دو طرف بر سر مسائل اصلی از جمله میزان غنی سازی، تعداد سانتریفوژهایی که ایران باید در اختیار داشته باشد و راکتور آب سنگین اراک همچنان پا برجاست.

رییس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه روند مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین را رو به جلو دانست و گفت: مذاکرات در این دوره سخت است ولی به نتیجه نهایی امیدوار هستیم.

این در حالی است که لوران فابیوس روز سه شنبه گفت که هیچ یک از مسائل اصلی در گفت‌وگوهای میان ایران و گروه ۱+۵ مورد توافق قرار نگرفته است و ایالات متحده آمریکا از وزیران امور خارجه این گروه خواسته است تا به مذاکرات وین بپیوندند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین اظهار نظر خود که روز ۱۶ تیر بیان کرد از موارد اختلافی میان ایران و پنج به علاوه یک پرده برداشت و «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بر شمرد.

وی با اشاره به این گروه گفت: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند، البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی‌که به گفته مسوولان مربوطه، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

این اظهارات با واکنش وزیر امور خارجه فرانسه روبرو شد و او روز سه شنبه در نشست کمیته خارجی مجلس فرانسه گفت: «اگر گفته شده که ۱۹۰ هزار سانتریفوژ یا هیچ، مذاکرات راه به جایی نخواهد برد».

غرب نگران است که ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود که آن را صلح آمیز می‌داند به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد. ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که چنین قصدی ندارد.

XS
SM
MD
LG