لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

ترزا می: بریتانیا خواستار دوره انتقالی دو ساله پس از خروج از اتحادیه اروپا است


سخنرانی خانم می حاوی جزییات بسیار ناچیزی بود که نمی‌تواند به نگرانی‌های بروکسل پاسخ دهد.
سخنرانی خانم می حاوی جزییات بسیار ناچیزی بود که نمی‌تواند به نگرانی‌های بروکسل پاسخ دهد.

ترزا می روز جمعه ۳۱ شهریور در یک سخنرانی آشتی‌جویانه با هدف از سرگیری مذاکرات مربوط به برگزیت گفت: بریتانیا آماده است از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده و دو سال پس از خروج از اتحادیه در مارس ۲۰۱۹، بدهی خود به صندوق مشترک این اتحادیه را بپردازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر بریتانیا با هدف احیاء مذاکرات بین دو طرف که برسر مسائلی مثل هزینه مالی ترک اتحادیه از سوی بریتانیا و حقوق شهروندان اروپایی در آن کشور به بن‌بست رسیده بود به فلورانس - زادگاه رنسانس - سفر کرده است.

با وجودی‌که فقط ۱۸ ماه به خروج بریتانیا باقی مانده است، مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته و مقامات ارشد اتحادیه اروپا بریتانیا را به دادن پیشنهادات و پیام‌های ضد و نقیض متهم کرده‌اند. هدف از سخنرانی روز جمعه ترزا می از سرگیری این روند قبل از شروع دور بعدی گفت‌وگوها در هفته آینده است.

ولی سخنرانی خانم می در حالی که از اتحادیه اروپا و ارزش‌های مشترک اروپایی ستایش کرد حاوی جزییات بسیار ناچیزی بود که نمی‌تواند به نگرانی‌های بروکسل پاسخ دهد.

خانم می تلاش کرد به اتحادیه اروپا شاخه زیتون نشان دهد بدون آنکه وزیران کابینه خود را که تعدادی از آنها طرفدار خروج قاطعانه از اتحادیه هستند برنجاند. و هر چند این سخنرانی خطاب به ۲۷ کشور عضو اتحادیه بود ولی رهبران هیچ یک از این کشورها در محل حضور نداشت تا سخنرانی او را بشنود.

ترزا می که در جلوی پس زمینه‌ای که روی آن نوشته شده بود «تاریخ مشترک، چالش‌های مشترک، آینده مشترک» سخنرانی می‌کرد گفت: بریتانیا و اتحادیه اروپا «در یک احساس مسئولیت عمیق اشتراک دارند که جدا شدن آنها از یکدیگر باید آرام و هوشمندانه باشد».

او از اتحادیه اروپا خواست که «خلاق» باشد و مناسبات اقتصادی جدیدی که لزوما تابع الگوهای موجود نیست با بریتانیا برقرار کند.

او هر دو الگوی مناسبات تجاری آزاد بین کانادا و اتحادیه و جایگاه ویژه نروژ در بازار مشترک اروپایی را رد کرد و گفت هیچ یک از این دو مدل به نفع بریتانیا و اتحادیه اروپا نیستند.

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «به جای آن، بگذارید خلاق و عملگرا باشیم و نوعی از همکاری اقتصادی بین دو طرف برقرار کنیم که آزادی‌ها و معیارهای اتحادیه اروپا و خواست‌های مردم بریتانیا را محترم می‌شمارد».

خانم می در این سخنرانی یک دوره انتقالی «حدودا دو ساله» پس از خروج بریتانیا را پیشنهاد کرد که طی آن دو طرف بتوانند جزییات نهایی برگزیت را مشخص کنند.

او افزود: «مردم و بخش‌های اقتصادی هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا از یک دوره زمانی برای انطباق با توافقات جدید در یک فضای آرام و منظم سود خواهند برد».

نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال با گفتن این جمله که «ما تعهدات خود را عملی خواهیم کرد» اشاره کرد که بریتانیا هزینه ترک اتحادیه اروپا را پرداخت می‌کند.

سخنان خانم می درست یک هفته قبل از شروع دور بعدی مذاکرات در بروکسل ایراد می‌شود.

دولت بریتانیا در ماه مارس امسال شمارش معکوس یک دوره دو ساله برای خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کرد ولی مذاکرات در مورد موضوعات اصلی مثل مرز بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی و مبلغی که بریتانیا برای حذف بدهی‌های خود باید به اتحادیه اروپا بپردازد پیشرفت چندانی نکرده است.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند تا زمانی که محورهای اصلی مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه، از جمله مرز بین دو ایرلند، توافق مالی و وضعیت شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا مشخص نشده‌اند نمی‌توان از آینده مناسبات بین دو طرف صحبت کرد.

اما در مقابل، بریتانیا از هم اکنون می‌خواهد مذاکرات در مورد مناسبات دو طرف پس از برگزیت از جمله در مورد همکاری‌های اقتصادی و امنیتی را آغاز کند.

ولی تلاش‌های بریتانیا در این زمینه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

میشل بارنیه مسئول هیات مذاکره کننده اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: «هنوز هم در مورد موضوعات مهم مرحله اول ابهامات فراوانی وجود دارد. برای هرگونه پیشرفتی ما به تعهد مشخص بریتانیا در مورد تک تک موضوعات مهم نیاز داریم».

XS
SM
MD
LG