لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

دیدار نماینده ایران با پنج ایرانی بازداشتی در عراق


نمایی از شهر اربیل در کردستان عراق
نمایی از شهر اربیل در کردستان عراق

يک نماينده سفارت جمهوری اسلامی ایران دربغداد، با پنج ايرانی بازداشت شده توسط نيروهای آمريکايی در اربيل عراق ديدار می کند.


براساس گزارشی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از قول يک «منبع موثق» در بغداد منتشر کرده، قرار است که نماينده سفارت ايران با ايرانی های بازداشت شده ديدار کند.


جمهوری اسلامی ایران اين افراد را «ديپلمات» نامیده است، ولی آمريکا و عراق گفته اند که افراد بازداشت شده، دیپلمات رسمی نیستند و به همین دلیل، مصونيت ديپلماتيک ندارند.


اين منبع موثق که نام و سمت وی فاش نشده است افزود: «سفارت جمهوری اسلامی ايران از طريق دولت و مقامات عراقی و اشرف قاضی، نماينده سازمان ملل در عراق اين قضيه را پيگيری کرده است و گزارش ها حاکی است که نيروهای آمريکا اخيرا در برابر اين فشارها تمکين کرده اند.»


وی گفته است: «مسئله تعرض به ديپلمات های ايرانی در عراق و بازداشت غير قانونی آنها ريشه های سياسی دارد و فاقد مبنای قانونی است.»


اين فرد «مطلع» به خبرگزاری ايرنا گفته است: «براساس کنوانسيون وين سا۱۹۶۳ل ميلادی هر نماينده کنسولگری حق دارد که در اولين فرصت با اتباع بازداشت شده خود در کشورهای ميزبان ديدار و از وضعيت آنها باخبر شود.»


ارتش آمريکا می گويد که پنج ایرانی بازداشت شده در اربیل عراق از اعضای ارشد سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران بوده و هدف آنها نيز کمک به شورشيان عراقی و ارسال مواد منفجره قوی برای هدف قرار دادن نيروهای آمريکايی و عراقی بوده است.

پنج ايرانی بازداشت شده توسط نيروهای امريکا در ماه ژانويه در ساختمانی متعلق به ايران در شهر اربيل عراق دستگير شدند و به رغم اعتراض های ايران، هنوز آزاد نشده اند.


ارتش آمريکا می گويد که اين افراد از اعضای ارشد سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران بوده و هدف آنها نيز کمک به شورشيان عراقی و ارسال مواد منفجره قوی برای هدف قرار دادن نيروهای آمريکايی و عراقی بوده است.


به دنبال بازداشت اين افراد، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و ساير مقام های بلندپايه آمريکايی به جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند که در امور داخلی عراق دخالت نکند و کمک به شبه نظاميان شيعه را متوقف کند.


ايران اين اتهامات را تکذيب کرده و گفته است که نقش سازنده ای در امور داخلی عراق ايفا می کند.


همزمان رييس جمهوری آمريکا روز سه شنبه امکان مبادله اين افراد با ملوان های بریتانیایی بازداشت شده در آب های خلیج فارس را رد کرده است.


آقای بوش گفت: «دولت آمريکا با دولت بريتانيا در مساله ملوانان و تفنگداران دريايی بازداشت شده توسط ايران همکاری می کند، اما اين به معنی آن نيست که امکان مبادله پنج ايرانی بازداشت شده درعراق در مقابل آزادی ملوانان بريتانيايی وجود دارد.»


این در حالی است که پیش از این ایران اعلام کرده بود که قصد ندارد ملوان های بریتانیایی را که به اتهام «ورود غیر قانونی به آب های ایران» بازداشت کرده، با پنج ایرانی بازداشت شده در دفتر دولت ایران در اربیل معاوضه کند.


XS
SM
MD
LG