لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

«پیام برخی سیاستمداران آمریکایی در حال بررسی است»


آقای حسینی حاضر نشد تا درباره هویت مسئولان آمریکایی اظهار نظر کند.
آقای حسینی حاضر نشد تا درباره هویت مسئولان آمریکایی اظهار نظر کند.

سخنگوی وزارت خارجه ايران روز يکشنبه اعلام کرد که « پيامی از سوی برخی مسئولان و سياستمداران آمريکايی برای ايران ارسال شده که تحت بررسی است.»


محمد علی حسينی افزود: اين بررسی ها هنوز به نتيجه خاصی نرسيده است و اگر به نتيجه برسد، اعلام می شود .


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داده که آقای حسينی در پاسخ به سوالی در مورد مفاد پيام مسئولان آمريکايی گفت که « به موقع مفاد اين پيام اعلام می شود.»


سخنگوی وزارت خارجه ايران حاضر نشده درخصوص اين که « کداميک از مسئولان آمريکايی و چند سناتور اين پيام را فرستاده اند» اظهار نظر کند و گفته که « اين را هم در حال حاضر نمی توان اعلام کرد.»


ايران و ايالات متحده آمريکا از سال ۱۹۸۰ با يکديگر روابط رسمی سياسی ندارند ولی هر چند وقت يک بار اخباری مبنی بر مذاکرات غير رسمی ميان نمايندگان دو کشور به گوش می رسد.


مسئولان ايرانی بارها اعلام کرده اند که در صورت تغيير مشی واشينگتن حاضر به مذاکره با ايالات متحده هستند و آمريکا نيز شرط مذاکره با ايران را منوط به عدم حمايت از« تروريسم»، دست کشيدن از برنامه بلند پروازانه هسته ای و حمايت از روند صلح خاورميانه دانسته است .


اخيرا محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در واکنش به اخبار حمله آمريکا عليه ايران، در مصاحبه ای تلويزيونی گفته بود که «جمهوری اسلامی ايران همواره آماده تعامل است و اهل جنگ و حمله به کسی نيست و تاريخ ملت ايران نيز اين را نشان داده است.»


در هفته های اخير بدليل فشار های بين المللی بر ايران برای تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم، جنگ لفظی ميان تهران و واشينگتن با شدت بيشتری دنبال می شود و در تازه ترين تحول، آمريکا سياست جديدی برای مقابله با آنچه که « نفوذ ايران در عراق» خوانده شده، در پيش گرفته است .


در يک ماه گذشته، نيروهای آمريکايی تعدادی از ماموران ايرانی را در نقاط مختلف عراق بازداشت کردند و براساس گزارش برخی از رسانه های آمريکايی، جرج بوش خواستار مقابله همه جانبه با نيروهايی ايرانی و حتی شليک به سوی آنها شده است .


سخنگوی وزارت خارجه ايران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنين به موضوع نامه منوچهر متکی، وزير خارجه به اعضای شورای امنیت سازمان مل اشاره کرد و گفت: دراين نامه به فعاليت های صلح آميز هسته ای ايران پرداخته شده و تاکيد شده است که اين فعاليت ها در چارچوب ان.پی.تی و زير نظر بازرسان آژانس بوده و طبق نظر مديرکل آژانس هيچ گونه تخلفی در فعاليت های ايران صورت نگرفته است .


به گفته آقای حسينی، دراين نامه به گام هايی که ايران در جهت اعتمادسازی برداشته است اشاره و خاطرنشان شده است که ايران در مذاکره را همچنان باز گذاشته و آماده است که بدون هيچ پيش شرطی مذاکرات آغاز شود .


وی همچنين اعلام کرد که اين نامه برای همه اعضای شورای امنيت به غير از آمريکا ارسال شده است .


سخنگوی وزارت خارجه ايران در پاسخ به سووالی که پاسخ ايران به نامه مديرکل آژانس انرژی اتمی مبنی بر تجديد نظر ايران در ممانعت از ورود برخی از بازرسان چيست، گفت : نامه ای رسمی توسط مسوولان ايرانی از آژانس دريافت نشده است .


آقای حسينی در پاسخ به اين سوال که آيا « ايگور ايوانف» دبير شورای عالی امنيت ملی روسيه حامل پيامی ازسوی غرب برای ايران است ويا اينکه قرار است پيام ايران را برای غرب ببرد، گفت: آقای ايوانف اگر پيامی داشته باشد از روسيه برای ايران است.


سخنگوي وزارت خارجه ایران در پاسخ به سووالي در مورد راه اندازی سه هزار دستگاه سانتريفيوژ، که پیشتر توسط رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام شده بود، گفت: اين يك بحث فني است، اجازه بدهيد خود سازمان انرژي اتمي به موقع مطرح مي‌كند.


حسيني در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه « آيا خبر خوش هسته‌اي همان راه‌اندازي سه هزار سانتريفيوژ است ؟» اظهار داشت : خبر خوش هسته‌اي را رييس جمهوري به موقع اعلام خواهد كرد.


XS
SM
MD
LG