لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

سازمان ملل: «ایران پروژه هسته ای را توسعه می دهد»


تاسیسات هسته ای ایران در نطنز
تاسیسات هسته ای ایران در نطنز

مقامات سازمان ملل اعلام کردند که ايران در ماه آينده غنی سازی هسته ای را در تاسيسات زير زمينی نطنز برای ايجاد شبکه ای از هزاران سانتريفوژ آغاز خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين اظهار نظر اولين بار است که به طور مشخص فعاليت اين تاسيسات زير زمينی را، از اوايل ماه فوريه تاييد می کند.


نيکلاس برنز، معاون وزير خارجه امريکا، اين عمل ايران را محاسبه ای اشتباه از سوی مقامات ايرانی دانست.


وی افزود که فعال کردن سه هزار سانتريفوژ، قطعنامه جديدی را از سوی شورای امنيت سازمان ملل به همراه خواهد داشت و فشارهای بين المللی جديدی بر ايران اعمال خواهد شد.


مقامات ايرانی بارها اعلام کردند که فعاليت در تاسيسات زيرزمينی نطنز به زودی آغاز خواهد شد. طبق برخی شايعات، مقامهای ايرانی در سالگرد انقلاب اسلامی، در ۲۲ بهمن، خبر فعالیت در نطنز را اعلام خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری های ايرانی، در سالگرد انقلاب اسلامی، «سمفونی هسته ای» به عنوان بخشی از یک جشن بزرگ، در میدان آزادی تهران نواخته خواهد شد.


محمد البرادعی، رييس سازمان انرژی اتمی، در اجلاس داووس در سويس گفت که آنچه که من فهميدم اين است که ايران تاسيسات مربوط به سه هزار سانتريفوژ را در ماه آينده راه اندازی خواهد کرد.


ايران قصد دارد ۵۴ هزار سانتريفوژ را راه اندازی می کند.


اگر چه برخی از متخصصين معتقدند که ايران قادر نخواهد بود چند هزار سانتريفوژ را به هم وصل کند ولی هر گونه فعاليت در نطنز حتی در حد سمبليک می تواند باعث ايجاد تنش های جديد بين ايران و غرب شود.


بازرسان اژانس پشت درهای بسته


روز جمعه دولت ايران اعلام کرد که تمامی بازرسان آژانس انرژی اتمی را که مليت کشوری را دارند که به قطعنامه سازمان ملل عليه ايران رای دادند از ورود به ايران منع خواهد کرد.


علاء الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی پيشتر در ۲۲ ژانويه اعلام کرده بود که در اولين گام برای محدود کردن همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی، از ورود ۳۸ بازرس اين آژانس به ايران جلوگيری کرده است.


۱۵ عضو شورای امنيت از جمله روسيه و چين به طور يک پارچه در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ به قطعنامه تحريم بين المللی ايران رای دادند.


دليل اين تحريم، خودداری جمهوری اسلامی از تعليق غنی سازی اورانيوم است. اين قطعنامه تمامی کشورهای جهان را از صادرات و واردات هرنوع تکنولوژی و موادی که به برنامه های غنی سازی اورانيوم و سيستم پرتاب موشک های باليستيک ايران کمک کند، ممنوع می کند. طبق اين قطعنامه، دارايی های افراد مرتبط با برنامه اتمی ايران را مسدود و مسافرت برخی از افراد را ممنوع کند.


ایران همواره اعلام کرده که غنی سازی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است ولی بسیاری از کشورها معتقدند که دولت ایران قصد ساختن بمب اتمی دارد.


XS
SM
MD
LG