لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

آژانس خواستار تجدید نظر در تصمیم ایران شد


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید دیلماسی تنها راه حل بحران ایران است
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید دیلماسی تنها راه حل بحران ایران است


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه ۲۵ ژانويه از ايران خواست که در تصميم خود مبنی بر جلوگيری از ورود ۳۸ تن از بازرسان آژانس به ايران بازنگری کند.


ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس بین المللی انرزی اتمی تایید کرد که آژانس از مقام های ایرانی درخواست تجدید نظر در تصمیم خود را کرده است.


علاءالدين بروجردی، ر ی يس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس چندی پیش اعلام کرد که کميته ويژه شورای عالی امنيت تصميم گرفته که به ۳۸ تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، اجازه ورود به ايران را ندهد و اين محدوديت به گفته وی « رسما به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است » .


سخنگوی آژانیس بین المللی انرزی اتمی تایید کرد که آژانس از مقام های ایرانی درخواست تجدید نظر در تصمیم خود را کرده است

در بیانیه سخنگوی آزانس بین المللی انرژی اتمی بعدا توضیح داده شد که این تصمیم ایران به معنای پایان بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران نیست.


به گفته ملیسا فلمینگ، تعداد بازرسان موجود آژانس در ایران هم اکنون هم به حد کافی است، که مانع از فعالیت های نظارتی آژانس نشود.


با این حال نگرانی های جهانی با این تصمیم ایران شدت یافت.


واکنش های جهانی به این تصمیم ایران به حدی بود که جمهوری اسلامی بر ادامه همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، روز سه شنبه، سوم بهمن ، اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات هسته ای ادامه دارد.


حمله به ایران «فاجعه» خواهد بود


در همین حال محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه در اجلاس داووس در سوییس گفت تنها راه پایان دادن به اختلاف ها پیرامون برنامه هسته ای ایران، به کار گیری دیپلماسی است.


آقای البرادعی گفت مذاکره با ایران تنها راه حل است.


محمد البرادعی گفت باید بر روی صلح سرمایه گذاری کرد و افزود اگر جامعه جهانی موفق به سرمایه گذاری بر روی صلح نشود، پیامدها ده ها بار وخیم تر خواهد بود.


تنها راه پایان دادن به اختلاف ها پیرامون برنامه هسته ای ایران، به کار گیری دیپلماسی است

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت: «امیدواریم به صحبت ها در باره گزینه نظامی پایان دهیم و توجه خود را بر یافتن راه حل متمرکز کنیم.»


آقای البرادعی با اشاره به اینکه استفاده از زور (در برخورد با ایران) به طور کامل نامحتمل نیست، گفت دنبال کردن یک مسیر دیپلماتیک در برخورد با ایران، ضروری است.


به گفته او تهدید با استفاده از زور، تنها می تواند وضعیت در ایران را وخیم تر و حکومت این کشور را تشویق به دنبال کردن برنامه تولید سلاح هسته ای نماید.


مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است حمله به ایران یک حمله هسته ای باشد و آیا یک حمله اینچنینی می تواند اثر داشته باشد گفت:«این کار مطلقا زیانبخش و فاجعه آمیز خواهد بود.»


XS
SM
MD
LG