لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

ایران: همکاری با آژانس انرژی اتمی ادامه دارد


آقای الهام می گوید که اطلاعات باید از مراجع رسمی اعلام شود.
آقای الهام می گوید که اطلاعات باید از مراجع رسمی اعلام شود.

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت، روز سه شنبه، سوم بهمن ، اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات هسته ای ادامه دارد.


آقای الهام در مورد نپذيرفتن بازرسان آژانس گفت که اين حق قانونی دولت هاست که نسبت به بازرسان آژانس اظهارنظر کنند و اين امر يک روال متعارف و قانونی و در راستای تعامل دولت ها با آژانس است.


علاءالدين بروجردی، ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز دوم بهمن، اعلام کرد که کميته ويژه شورای عالی امنيت تصميم گرفته که به ۳۸ تن از بازرسان انرژی اتمی، اجازه ورود به ايران را ندهد و اين محدوديت رسما به آژانس انرژی اتمی اعلام شده است.


به گزارش خبرگزاری مهر، آقای الهام در پاسخ به اين سوال که چرا دستگاه ديپلماسی کشور يا شورای عالی امنيت ملی و يا سازمان انرژی اتمی اين مسئله را اعلام نکرده است، گفت: «دستگاه های اجرايی همه مسئول و سخنگو دارند و بايد اطلاعات رسمی را از طريق مراجع رسمی دريافت کرد و اطلاعات نيز بايد از طريق اين مراجع اعلام شود.»


وی ادامه داد که البته اظهار نظر در کشور ما متنوع است و اظهارات آنها مربوط به خودشان است.


سخنگوی دولت درادامه تاکيد کرد که البته اين حق قانونی دولت هاست که نسبت به بازرسان اظهار نظر کنند و طبق قانون يک روال متعارف است که دولت اجازه ورود به برخی بازرسان را ندهد البته ما در ارتباط با آژانس بين المللی انرژی اتمی هيچ مشکلی نداريم وتمام فعاليت های هسته ای خود را زير نظر آژانس ادامه می دهيم.


خبر نپذيرفتن بازرسان آژانس با واکنش تند ايالات متحده آمریکا روبرو شد و «شان مک کورمک» سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز دوشنبه، گفت که اين اقدام ايران نشانه ديگری از سرکشی اين کشور در برابر جامعه جهانی است.


آقای مک کورمک ابراز اميدواری کرد که اين اقدام تهران به محدود شدن فعاليت های آژانس در ايران نيانجامد و افزود چنين رفتارهايی می تواند به انزاوی بيشتر ايران از جامعه جهانی منجرشود.


منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، روز دوشنبه اعلام کرد که قبول يا رد بازرسان حق طبيعی تهران و«اقدامی قانونی و در چارچوب ضوابط آژانس بين المللی انرژی اتمی» است.


XS
SM
MD
LG