لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

مخالفت ايران با بازرسی آژانس انرژی اتمی


مقامات ایران اعلام کردند مخالفت با ورود بازرسان به معنای کاهش همکاری با آژانس است.
مقامات ایران اعلام کردند مخالفت با ورود بازرسان به معنای کاهش همکاری با آژانس است.

مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی در گفت و گو با راديو فردا خبر نپذيرفتن بازرسان را تکذيب نکرد اما اعلام کرد که اين اخبار محرمانه بوده و براساس عرف ديپلماتيک نباید از سوی ایران فاش می شد.


علا الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس روز دوشنبه در گفت و گو با ايسنا خبر داده بود که جمهوری اسلامی از ورود ۳۸ تن از بازرسان آژانس به ايران جلوگيری کرده است.


آقای بروجردی در توضیح علت این تصمیم گفت که مجلس شورای اسلامی چندی پیش یک مصوبه قانونی مبنی بر ايجاد محدوديت در ارتباط با آژانس انرژی اتمی، تصويب کرده بود که به تاييد شورای نگهبان نيز رسيده است و اين مصوبه به شورای عالی امنيت ملی نيز ابلاغ شده و اين شورا، کميته ويژه ای را برای بررسی اين مسئله تشکيل داده است.


سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی به راديو فردا گفت: برخی از کشورها سعی می کنند پيش از حضور بازرسان، تعداد و اسامی آنها را تاييد کنند. اما ايران همواره حدود ۲۰۰ بازرس آژانس را در فهرست خود داشته که در پاره ای اوقات با ورود بعضی از آنها هم مخالفت کرده است.


فهرست افرادی که اعلام می شود و تعداد افرادی که اجازه بازرسی پيدا نمی کنند از موارد محرمانه است و آژانس هيچ گاه اين اطلاعات را منتشر نمی کند و در عرف ديپلماتيک مرسوم نيست که کشورها نيز اين اطلاعات را منتشر کنند.
ملیسا فلمینگ

خانم فلمينگ، حاضر نشد اعلام کند که ایران قبلا تا چه اندازه در تایید یا رد اسامی بازرسان آژانس دخالت کرده است.


به گفته وی، « اين اطلاعات محرمانه است و در اختيار عموم قرار نمی گيرد و اگر مقامات ايران اين اطلاعات را منتشر کرده اند، بهتر است درباره خبر نيز خودشان اظهار نظر کنند.»


منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، خبر داد که جلوگيری از ورود بازرسان حق طبيعی ايران است.


وی در پاسخ به پرسشی که مليت اين بازرسان را چه بوده است، گفت که سخنگوی وزارت خارجه در جلسه هفتگی خود مليت اين بازرسان را اعلام می کند.


خانم فلمينگ گفت: فهرست افرادی که اعلام می شود و تعداد افرادی که اجازه بازرسی پيدا نمی کنند از موارد محرمانه است و آژانس هيچگاه اين اطلاعات را منتشر نمی کند و در عرف ديپلماتيک مرسوم نيست که کشورها نيز اين اطلاعات را منتشر کنند.


وی در ادامه افزود: هنوز نمی توان گفت که اين اقدام ايران استفاده از حق مشروع این کشور بوده و يا مقابله با آژانس به شمار می رود اما روند بازرسی ها از ايران هنوز متوقف نشده است.


ايران در پاسخ به قطعنامه شورای امنيت گفته بود که سطح همکاری های خود با آژانس را کاهش می دهد.


مقامات رسمی ايران، مخالفت با آژانس و ورود اين بازرسان را به معنای کاهش همکاری با آژانس اعلام کرده اند.


مليسا فلمينگ نيز درباره اين اقدام ايران و اين که عدم اجازه برای ورود بازرسان به معنای مخالفت با آژانس است، حاضر به اظهار نظر نشد.


«مجلس خواهان راه اندازی هر چه سریعتر نیروگاه بوشهر است»


از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ايرنا ، گزارش داد که نخستين نشست کميته ويژه پيگيری ساخت نيروگاه های هسته ای با با روسای پنج کميسيون تخصصی مجلس شورای اسلامی و مسوولان ساخت نيروگاه های هسته ای روز يکشنبه تشکيل شد.


روسای کميسيون های انرژی، امنيت ملی، سياست خارجی، صنايع و معادن، آموزش و تحقيقات ، برنامه و بودجه، محاسبات مجلس، محمد سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی و نيز مسوولان ساخت نيروگاه های هسته ای، در این جلسه حضور داشتند.


آقای بروجردی در مورد اين نشست گفت: روسای کميسيون های ياد شده با توجه به مصوبه مجلس در خصوص توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای، در نامه ای به رييس جمهوری تسريع ساخت اين نيروگاه ها و اعلام مناقصه بين المللی برای مشارکت ساير کشورها را پی گيری می کنند .


وی با بيان اينکه مجلس مصر است تا هرچه سريعتر نيروگاه هسته ای بوشهر راه اندازی شود، اظهار داشت:« نمايندگان می خواهند با استفاده از ظرفيت های داخلی، ساخت نيروگاه هسته ای در کشور، عملياتی شود و همچنين از طريق مناقصه های بين المللی، ساخت نيروگاه های هسته ای را دنبال کنند تا سوختی که با هدف استفاده از آن، در نيروگاههای هسته ا ی توليد مي شود، بتواند جايگزين خود را در نيروگاه های ساخته شده پيدا کند.»


XS
SM
MD
LG