لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

مکزیک در صورت نارضایتی از مذاکرات مجدد درباره نفتا «از این پیمان خارج می‌شود»


دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا هنگام سفر به مکزیک در تابستان امسال با رییس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.
دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا هنگام سفر به مکزیک در تابستان امسال با رییس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

یک مقام مکزیکی می‌گوید در صورتی که مذاکرات درباره آینده نفتا برای این کشور سودی نداشته باشد از این پیمان خارج خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایلدوفونسو گواخاردو، وزیر اقتصاد مکزیک، روز سه‌شنبه پنجم بهمن گفت، مکزیک در صورتی که مذاکره مجدد بر سر مفاد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به نفع این کشور- دومین قدرت اقتصادی آمریکای لاتین- نباشد از آن خارج خواهد شد.

گواخاردو درپاسخ به سوالی در تلویزیون این کشور مبنی بر خارج شدن این کشور از پیمان تجاری باکانادا و ایالات متحده گفته است: «هیچ گزینه دیگری وجود ندارد. برای چیزی کمتر از آنچه در حال حاضر داریم نمی‌مانیم. ماندن ما هیچ دلیل منطقی نخواهد داشت».

پیمان نفتا، که از سال ۱۹۹۴ بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک به اجرا گذاشته شد، از جمله مواردی بود که آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی از آن انتقاد کرده بود. وی وعده داده که مذاکره مجدد درباره این پیمان را به جریان خواهد انداخت.

رییس‌جمهوری جدید آمریکا روز دوشنبه در راستای اجرای یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی خود، حکم خروج ایالات متحده از معاهده تجاری کشورهای منطقه اقیانوس آرام و آمریکا، تی.پی.پی، را صادر کرد.

پیشتر انتظار می‌رفت که آقای ترامپ همزمان با فرمان خروج از تی.پی.پی، دستور تجدید مذاکرات در مورد پیمان نفتا را نیز صادر کند.

وزیر اقتصاد مکزیک در ادامه سخنانش در تلویزیون این کشور با اشاره به اینکه استراتژی پیمان نفتا باید یک استراتژی واحد باشد و همه از آن منتفع شوند، گفته است: «غیرممکن است که بتوان توافقی را به مردم کشور قبولاند بدون اینکه هیچ منفعت روشنی برای مکزیک داشته باشد».

منابع خبری اعلام کرده اند وزیران خارجه و اقتصاد مکزیک این هفته در واشینگتن مذاکراتیبا مشاوران ارشد دونالد ترامپ درباره مسائلی چون پیمان نفتا، امنیت مرزی و مهاجران خواهند داشت.

انریکه پنیا نیتو، رییس‌جمهوری مکزیک، نیز قرار است به زودی با همتای آمریکایی‌اش دیدار کند.

وی روز دوشنبه گفته بود که در دیدار خود با آقای ترامپ برحفظ تجارت بدون تعرفه تحت پیمان نفتا پافشاری می‌کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که پیمان نقتا و سایر معاهدات تجاری آمریکا در دهه‌های اخیر یکی از دلايل اصلی نارضایتی ساکنان مناطق صنعتی در نواحی مرکزی آمریکا بوده است که دونالد ترامپ توانست با جلب آرای آنها به پیروزی برسد.

XS
SM
MD
LG