لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۸

معاون وزیر بهداشت ایران: کیفیت لبنیات در ۱۰ استان مطلوب نیست


معاون مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که «نتایج بررسی محصولات صنعتی لبنی ۱۰ استان، نشان دهنده نبود مطلوبیت این فرآورده‌ها در درجه‌های مختلف است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سید رضا غلامی روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه اعلام کرد که این نتایج بر اساس آزمایش‌های علمی و بررسی‌های کار‌شناسی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۰ استان کشور، بدست آمده است.

وی با بیان اینکه این اقدام در ایام نوروز سال جاری انجام شده، اظهار داشت که نتایج این نمونه برداری‌ها، بیانگر این است که بسیاری از محصولات لبنی سنتی دارای میزان آلودگی تا ۱۰۰ درصد بوده و محصولات لبنی صنعتی نیز به طور کامل و ۱۰۰ درصد، بهداشتی و سالم نیستند.

غلامی در ادامه گفت که بیش از ۴۷ درصد از بستنی‌های سنتی و ۱۰ درصد از بستی‌های صنعتی غیربهداشتی و ناسالم تشخیص داده شده‌اند.

معاون مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اعلام کرد که در مجموع، محصولات لبنی سنتی آزمایش شده ۴۷.۶ درصد و محصولات لبنی صنعتی ۳۳ درصد نامطلوب بوده‌اند.

وی نام استان‌هایی که وضعیت لبنیات در آنها نامطلوب است را اعلام نکرده است.

اظهارات آقای غلامی در حالی مطرح می‌شود که اخیرا جنجال بر سر استفاده از روغن پالم (نخل) در محصولات لبنی که مقامات ایران از آن به عنوان «بد‌ترین نوع چربی صنعتی» نام برده‌اند، بالا گرفته است، به طوری که رسانه‌های ایران ۲۵ مردادماه از قضایی شدن این پرونده خبر دادند.

مقامات ایران می‌گویند پنج شرکت لبنی که از روغن پالم استفاده کرده‌اند، پلمپ شده‌اند.

معضل تغذیه در ایران منحصر به استفاده از روغن صنعتی یا لبنیات آلوده نیست.

روزنامه شهروند ۱۴ مرداد گزارش داد که بخش عظیمی از مناطق کشاورزی حاشیه تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند.

این گزارش می‌گوید که در سال ۸۹ حدود هشت هزار هکتار از اراضی حوزه تهران با فاضلاب آبیاری می‌شد، اما اکنون این رقم به دو هزار هکتار رسیده است. خبرگزاری ایرنا نیز طی گزارشی از روی آوردن کشاورزان مناطق جنوب تهران به برنج کاری با فاضلاب خبر داده بود.

استفاده گسترده از کودهای شیمیایی و سمومی مانند «د.د.ت» نیز از دیگر عوامل تهدید کننده حوزه تغذیه در ایران است، به طوری که اخیرا کاظم ندافی رییس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «سمی که ۴٠‌ سال پیش بر آن مهر ممنوعیت استفاده خورده است، هنوز هم بعضی کشور‌ها، آن را به ایران قالب می‌کنند».

معصومه ابتکار رییس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز که اکنون ریاست سازمان محیط زیست ایران را بر عهده دارد، ۳۱ اردیبهشت پارسال که هنوز دولت محمود احمدی‌نژاد در قدرت بود، از واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته به کشور خبر داده بود.

در سال‌های گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره واردات برنج هندی آلوده به سم آرسنیک به کشور منتشر شده بود، موضوعی که خبرگزاری تسنیم در بهمن ماه پارسال با اشاره به این موضوع گزارش داد که «درآن زمان دولت نام ۱۳ برند برنج هندی که اصلا در بازار وجود خارجی نداشتند را آلوده به ماده سمی آرسنیک اعلام کرد و بعد از آن موضوع مسکوت ماند».

XS
SM
MD
LG