لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۲

مصلحی درباره رفسنجانی: رأس فتنه به دنبال انحراف افکار عمومی از فساد فرزندانش است


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی‌نژاد

وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد به اظهارات هاشمی رفسنجانی درباره تلاش او برای رد صلاحیتش واکنش نشان داده و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را «رأس فتنه» خطاب کرده که به گفته او، به دنبال «انحراف افکار عمومی از فساد فرزندانش» است.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز ۱۲ آبان، حیدر مصلحی را متهم کرده بود که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ به شورای نگهبان رفته و در رد صلاحیتش نقش مستقیمی داشته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته بود با این اقبالی که روز‌به‌روز و بلکه ساعت به ساعت به ایشان می‌شود، با رأی بی‌سابقه‌ای می‌آید و همه رشته‌ها ۱۰ساله ما را پنبه می‌کند».

آقای مصلحی روز جمعه ۱۴ آبان به این سخنان واکنش نشان داد و به طور تلویحی، هاشمی را از جمله «خواصی» دانست که نظام جمهوری اسلامی در «فتنه ۸۸» با او مماشات کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در مراسمی در بخش رامند شهر بوئین زهرا اظهار داشت: «اگر نظام در قضایای فتنه ۸۸ با برخی از خواص مماشات کرده است نباید از آن سوء استفاده شود».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از اعتراض‌های ۸۸ به معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهوری ایران با اصطلاح «فتنه» یاد می‌کنند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «سران فتنه» می‌دانند. برخی اصولگرایان تندرو پا را از این فراتر گذاشته و محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین، و اکبر هاشمی رفسنجانی را نیز «سران فتنه» معرفی می‌کنند.

وزیر سابق اطلاعات ایران با اشاره به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «بنده کوچک‌تر از آن هستم که در مقام شورای نگهبان اظهارنظر کنم».

او با این حال افزوده است: «رأس فتنه افرادی هستند که امروز با طرح چنین ادعاها قصد به بیراهه کشاندن افکار (عمومی) برای جلوگیری از پاسخگویی در خصوص فساد فرزندان‌شان را دارند و فتنه‌هایی را در پیش گرفته‌اند».

سخنان روز چهارشنبه هاشمی رفسنجانی واکنش سخنگوی شورای نگهبان را نیز برانگیخت و عباسعلی کدخدایی تلویحاً اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تأیید کرد و گفت شورای نگهبان «از بخش‌های مختلف٬ نظر کارشناسی» می‌گیرد، اما نظرش «مستقل» است.

او روز پنجشنبه اعلام کردکه «این مطلب، مطلب پنهانی نیست٬... ماجرا هرگز به شکلی که مطرح شده نیست». با این حال، آقای کدخدایی توضیح نداد که «ماجرا» به چه شکل بوده است.

سایت «سحام‌نیوز»، نزدیک به مهدی کروبی، سال ۱۳۹۲ در گزارشی خبر داده بود که حیدر مصلحی به همراه چهار تن از معاونانش وارد جلسه شورای نگهبان شده‌ و نسبت به تأیید صلاحیت رفسنجانی هشدار داده بود.

به نوشته این سایت، حیدر مصلحی و همراهان بعد از مخالفت شدید با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات، اعلام می‌کنند که «با شروع تبلیغات، موجی برای آقای هاشمی به راه خواهد افتاد و ایشان بیش از هفتاد درصد رأی خواهد آورد».

شورای نگهبان پس از ثبت‌نام آقای هاشمی در لحظه آخر، سرانجام وی را به دلیل «کهولت سن» رد صلاحیت کرد.

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۶۸۶ داوطلب ثبت‌نام کرده بودند که تنها صلاحیت هشت نفر از آنها توسط شورای نگهبان تأیید شد.

XS
SM
MD
LG