لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

برنامه های ترکیه برای بزرگداشت سال مولانا


ترکيه بدليل آنکه مقبره مولانا در شهر قونيه و مرکز اين کشور قرار دارد، خود را ميراث دار اين عارف بزرگ ايرانی مي داند.
ترکيه بدليل آنکه مقبره مولانا در شهر قونيه و مرکز اين کشور قرار دارد، خود را ميراث دار اين عارف بزرگ ايرانی مي داند.

يونسکو سال ۲۰۰۷ را که مصادف است با هشتصدمين سال تولد مولانا محمد جلال الدين بلخی، را به عنوان سال مولانا انتخاب کرده است.


در اين رابطه قرار است در بيش از ۲۵ کشور جهان آيين های بزرگداشت مولانا و معرفی افکار بشردوستانه اين عارف بزرگ برگزار شود .


ترکيه بدليل آنکه مقبره مولانا در شهر قونيه و مرکز اين کشور قرار دارد، خود را ميراث دار اين عارف بزرگ ايرانی مي داند و از طرف يونسکو به عنوان برگزار کننده اصلی آيين های بزرگداشت مولانا معرفی شده است .


وزرات فرهنگ و گردشگری ترکيه که از نيمه دوم سال ۲۰۰۶ طرح های متنوعی را برای بزرگداشت سال مولانا به مورد اجرا گذاشته، پيش بينی کرده که در سال ۲۰۰۷ بيش از سه ميليون ميهمان خارجی از شهر قونيه ديدن کنند .


از ماه مه به بعد آيين های ويژه بزرگداشت سال مولانا در ترکيه با برگزاری کنگره ای بين المللی آغاز مي شود. در کنگره بين المللی مولانا دانشمندان، مولوی شناسان و پژوهشگران سراسر جهان مشارکت خواهند کرد .


برپايی نمايشگاه عکس، نقاشی و خوشنويسی، همايش های مولوی شناسی، تعيين جايزه بين المللی صلح مولانا و ساخت فيلم جديدی از مولانا جزو برنامه هايی است که دولت ترکيه از هم اينک سرگرم تدارک آنهاست .


به گزارش خبرگزاری آنکارا، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه از نزديک مراحل ساخت فيلم مولانا را تحت نظر گرفته است. فيلم زندگی نامه مولانا محصول مشترک سينمايی ترکيه و هاليوود خواهند بود. جورج کلونی و لئوناردو دي کاپريو از بازيگران سرشناس هاليوود در آن ايفای نقش خواهند کرد .


سناريوی اين فيلم در ماه آينده (فوريه) توسط مولوی شناسان ترکيه و فيلمنامه نويسان هاليوود بازبينی خواهد شد و انتظار مي رود اين فيلم در سال ۲۰۰۷ ساخته شود .


روزنامه زمان چاپ آنکارا در شماره امروز خود نوشته است: در فيلمنامه فيلم مولانا فرهنگ و تاريخ ترکيه تجلی يافته است .


برای ساخت اين فيلم با پژوهشگران و مولوی شناسان ايرانی مشورتی صورت نگرفته است.


مولانا در بلخ در افغانستان کنونی متولد شده و در قونيه، ترکيه فعلی دار فانی را وداع گفته است. اين شهرهای تاريخی ، هشتصد سال پيش هردو جزو قلمرو کشور پهناور ايران بوده اند.


XS
SM
MD
LG