لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

نفیسی: آمریکا درباره حمله به ایران تردید جدی دارد


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا
پس از آنکه هفته گذشته موضوع احتمال حمله نظامی به ايران، نگرانی محافل سياسی را به همراه داشت، روز يکشنبه باراک اوباما در يک مصاحبه زنده با شبکه خبری ان بی سی آمريکا، گفت که فکر نمی کند اسراييل هنوز تصميمی مبنی بر حمله به ايران گرفته باشد. سخنانی که از سوی تحليلگران آبی بر روی آتشی قلمداد شد که احتمال داشت هر لحظه به جنگی در خليج فارس بدل شود.

درباره گفته های اخير رييس جمهوری آمريکا، راديو فردا با رسول نفيسی، تحليلگر مسايل سياسی ساکن آمريکا، گفت و گویی انجام داده و ارزيابی او را از اين سخنان جويا شده است.

رسول نفيسی: صحبت پرزيدنت اوباما از اين جهت جالب است که درست بعد از سخنان آقای لئون پانه تا بود که گفت «به طور قطع و يقين اسرائيل در بهار به ايران حمله خواهد کرد» آقای اوباما گفتند که چيزی نيست و اسرائيل تصميمی در اين زمينه نگرفته است.
تا يک هفته پيش به نظر می رسيد که اوضاع به سمت وخامت شديد و به سرعت پيش می رود و بسياری را نگران کرده بود که برخورد با ايران جدی است. ولی يکی دو صحبت اخير و به خصوص سخنان بسيار نرم پرزيدنت اوباما به نظر می رسد که مقداری منجر به تنش زدايی شود و وضعيت را از شرايط موجود خارج کند
رسول نفیسی

من تصور می کنم بخشی از سخنان آقای اوباما برای اين بود که اظهارات آقای لئون پانه تا را مقداری تعديل کند، چون آقای پانه تا تقريبا با يک قطعيت صحبت از حمله به ايران کرد که حتی مقداری روی بازار نفت می توانست اثرگذار باشد. پرزيدنت اوباما سعی کرد موضع خودش را نسبت به پانه تا در اين زمينه تعديل کند.

از سوی دیگر، با توجه به اينکه قطعنامه عليه سوريه وتو شد و اين مسئله دست ايران را مقداری در منطقه باز می کند و از نگرانی کشور ايران کاسته و نگرانی های آمريکا و متحدان غربی اش و اعراب را افزايش می دهد، به اين لحاظ که سوريه مقداری در مواضع خودش مستحکم تر می شود. صحبت های آقای اوباما با توجه به اين واقعيات جديد بيان شده است.

موضوع ديگری که بايد خاطر نشان کنم اين است که آقای برژينسکی يکی دو هفته پيش يک مصاحبه ای انجام داد که در آن به صحبت های آقای اوباما و سخنرانی سالانه ايشان در مورد ايران اشاره شد. مصاحبه کننده با آقای برژينسکی که خانم دايان رين بود از ايشان پرسيد که «منظور پرزيدنت اوباما از اينکه می گويد تمام گزينه ها در ارتباط با ايران روی ميز است» چيست؟

برژينسکی در پاسخ به طور مشخص به اين نکته اشاره کرد که قصد خاصی ندارد و بيشتر برای دلخوش کردن رای دهندگان يهودی تبار آمريکا اين صحبت ها عنوان می شود، و گرنه ايالات متحده در اين مورد قصدی ندارد.

صحبت های باراک اوباما با توجه به اينکه انتخابات رياست جمهوری در آمريکا در پيش است و باراک اوباما برای دوره دوم رياست جمهوری بر آمريکا چشم اميد دارد، تا چه حد مصرف داخلی دارد؟

تمام اين مباحث را بايستی در بستر انتخابات آتی آمريکا و جهت گيری کانديداهای جمهوری خواهان بررسی کرد. چرا که در مصاحبه ها و مناظره های اين کانديداها به نظر می رسد که آنها طرفدار خشونت و جنگ هستند. در اين ميان به نظر می رسد که دمکرات ها در اين زمينه موضع نرم تری را اتخاذ خواهند کرد و اين نکته جالب بود که پرزيدنت آمريکا به مسئله نفت در اين ميان اشاره کرد و اينکه برخورد با ايران روی مسئله نفت تاثير جدی خواهد داشت.

عنوان اين مسئله از سوی رياست جمهوری آمريکا نشانگر اين است که آمريکا ترديد جدی دارد در مورد اينکه برخوردی با ايران از سوی ايالات متحده يا اسرائيل صورت بگيرد.

در نماز جمعه اين هفته تهران سخنان تندی از آيت الله خامنه ای شنيديم. بعد از آن بود که باراک اوباما اعلام کرد که اسرائيل هنوز درباره حمله به ايران تصميم نگرفته است. بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، نیز از مقام های اين کشور خواسته است که از «وراجی کردن و صحبت زيادی درباره احتمال حمله نظامی به ايران » خودداری کنند. شما روند تحولات روزهای اخير را چگونه ارزيابی می کنيد؟

تا يک هفته پيش به نظر می رسيد که اوضاع به سمت وخامت شديد و به سرعت پيش می رود و بسياری را نگران کرده بود که برخورد با ايران جدی است. ولی يکی دو صحبت اخير و به خصوص سخنان بسيار نرم پرزيدنت اوباما به نظر می رسد که مقداری منجر به تنش زدايی شود و وضعيت را از شرايط موجود خارج کند که البته تاثير اين مسئله در بازار نفت هم فوری خواهد بود.

شايد مسائلی که در طول دو هفته پيش اتفاق افتاد به کلی کارساز نبود و به خصوص برای دمکرات ها هيچ نوع کاربردی نداشت. من حس می کنم که اقداماتی در جريان است تا اين فضای پر از تنشی را که می توانست هر لحظه منجر به بروز جرقه و آغاز جنگ در خليج فارش شود، به سمت تنش زدايی و آرامش بيشتری سوق داد.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG