لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

ترکیه: حمله به ایران برای منطقه فاجعه‌بار خواهد بود


احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه
احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه ضمن هشدار نسبت به اقدام نظامی علیه ایران، مناقشه‌ هسته‌ای ایران را قابل حل دانست؛ وی تاکید کرده است که اگر اراده‌ای برای دیپلماسی وجود داشته باشد، مسئله اتمی ایران از راه گفت‌وگو قابل حل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه ترکیه که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اگر اراده‌ای قوی و اعتماد متقابل وجود داشته باشد، مسئله هسته‌ای ایران را می‌شود چند روزه حل کرد.»

ترکیه از طرف‌های فعال در گفت‌وگوهای اتمی با ایران است و دور قبلی گفت وگوهای اتمی هم به میزبانی این کشور برگزار شد. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم بار دیگر ابراز علاقه کرده بود که ترکیه بار دیگر میزبان گفت وگوهای اتمی باشد.

احمد داوود اوغلو در مونیخ گفت: «هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، فاجعه‌ای برای منطقه ما خواهد بود. در نتیجه پیش این فاجعه، همه باید در گفت‌وگوها جدی باشند. ما امیدواریم هر دو طرف به زودی با یکدیگر دیدار کنند و در پایان یک نتیجه کامل به دست آید.»

آمریکا هرچند تاکید خود را برای حل مسئله اتمی ایران از راه دیپلماسی اعلام کرده، اما اقدام نظامی را از گزینه های موجود کنار نگذاشته است. گزارش‌هایی هم در هفته‌های اخیر از امکان حمله نظامی از سوی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران منتشر شده است.

در واکنش به این تحریم‌ها حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران روز یکشنبه هشدار داد: «هر نقطه‌ای که مبدا عملیات تهاجمی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، مورد تهاجم و تازش متقابل واحدهای رزمی سپاه قرار خواهد گرفت.»

تاکید قطر بر گفت‌وگوی جدی با ایران

به گزارش رویترز، خالد محمد العطیه، وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین‌المللی قطر، هم در کنفرانس امنیتی مونیخ، با مخالفت با هرگونه حمله نظامی به ایران گفته است که تحریم‌ها هم شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

وی افزود: «به نظرم باید با کمک متحدان و دوستان غربی، باب مذاکرات جدی با ایران را بگشاییم تا از این مخصمه دربیاییم. این احساس ما در منطقه است.»

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت، یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا به همراه آلمان، با ایران در مورد مسئله اتمی گفت‌وگو می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و به فعالیت‌های غنی سازی خود ادامه داده است. آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و سوییس تحریم های یکجانبه بیشتری علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند. ترکیه حاضر نشده با تحریم‌های یکجانبه همراهی کند و گفته فقط تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را به اجرا خواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG