لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

نماینده ایران در آژانس خواستار بسته شدن پرونده مسائل گذشته برنامه اتمی ایران شد


رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش آژانس گفت که ایران با «حسن نیت» به تعهدات خود عمل کرده و «اکنون نوبت ۵+۱ است» که برای بستن پرونده مسائل گذشته درباره برنامه اتمی ایران اقدام کند.

آژانس روز پنجشنبه ۲۳ مهر اعلام کرد که تهران بر اساس «نقشه راه» هرآنچه را که برای ارزیابی گذشته برنامه هسته‌ایش لازم بوده در اختیار این نهاد گذاشته است.

بر اساس توافق محرمانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با عنوان «نقشه راه» که ۲۳ تیرماه امضاء شد، قرار است ابهام‌های مربوط به ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا پی‌ام‌دی حل و فصل شود.

یوکیو آمانو مدیر کل آژانس قرار است روز ۱۵ دسامبر گزارش نهایی خود را به شورای حکام ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نماینده دائم ایران در آژانس روز پنجشنبه گفت: «اینک آژانس در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند با ارائه ارزیابی نهایی خود این پرونده را برای همیشه مختومه اعلام کند».

به گفته آقای نجفی، «بر اساس توافق وین اعضای گروه ۵+۱ باید قطعنامه‌ای را برای بستن پرونده مسائل گذشته درباره برنامه اتمی ایران به اجلاس فوق العاده ماه دسامبر شورای حکام آژانس ارائه کنند».

وی تاکید کرد: «همان طور که شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ لغو تمامی قطعنامه‌های پیشین را مقرر کرد، قطعنامه‌های قبلی شورای حکام نیز بایستی تمام لغو شوند».

آقای نجفی ۱۹ شهریورماه نیز در نشست شورای حکام، قطعنامه‌های پیشین این شورا درباره برنامه اتمی ایران را «توجیه‌ناپذیر و سیاسی» خوانده و خواستار لغو آن‌ها شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل روز ۲۹ تیر، و شش روز پس از اعلام رسمی توافق در وین، به اتفاق آراء قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصویب رساند و توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی را تایید کرد.

بر اساس این قطعنامه، در ازای برچیده شدن تحریم‌ها، ایران فعالیت‌های اتمی خود را محدود خواهد کرد.

از اسفند ۸۴، هشتم مارس ۲۰۰۶، که شورای حکام آژانس پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد، این شورا ذیل «منشور هفتم» سازمان ملل شش قطعنامه علیه ایران صادر کرد.

در همین حال شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در قطعنامه‌های خود که اولین آن ۲۱ شهریورماه ۸۲ صادر شد، بار‌ها از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG