لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

صالحی: لغو تحریم‌های ایران دوشنبه اعلام می‌شود


علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

علی ‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که اتحادیه اروپا دوشنبه هفته آینده لغو تحریم‌های ایران را اعلام خواهد کرد و ایالات متحده نیز بخشی از تحریم‌ها را لغو بخشی را نیز تعلیق می‌کند.

اظهارات آقای صالحی روز پنج‌شنبه، ۲۳ مهر در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب یافته است که همچنین عنوان می‌کند گروهی از مذاکره‌کنندگان ایرانی از جمله عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در رابطه با اجرای توافق هسته‌ای عازم وین هستند.

به گفته این مقام دولت ایران، «اگر همه موارد طبق روال پیش برود به احتمال قوی روز دوشنبه، روز تصویب برجام است و طرفین به صورت رسمی پذیرش برجام را اعلام می‌کنند».

مجلس ایران روز سه‌شنبه طرح اجرای توافق هسته‌ای یا همان برجام را با ۱۶۱ رای موافق در برابر ۵۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به تصویب رساند که شورای نگهبان نیز آن را بدون هیچ تغییری بلافاصله تایید کرد.

روز پنج‌شنبه همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون اجرای برجام را به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ابلاغ کرد.

در این حال علی اکبر صالحی می‌گوید که تاریخ اجرای برجام زمانی تعیین خواهد شد که جمهوری اسلامی قدم‌هایی در راستای تعهدات خود بردارد و از جمله تعداد سانتریفیوژ‌ها در نطنز و فردو را به تعداد توافق شده در برجام برساند و در اراک نیز مخزن جدید را جایگزین مخزن قبلی راکتور کند.

به گفته وی، مجموعه این اقدامات «طبق یک نقشه راه و در مدت ۴۵ تا ۶۰ روز انجام می‌شود» و به این ترتیب امید می‌رود که تا «اواخر آذر یا اوایل دی ماه شاهد اجرایی شدن برجام باشیم».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این تاکید کرده بود که اتحادیه اروپا اگرچه در روز تصویب برجام، به‌طور رسمی لغو تحریم‌های ایران را اعلام می‌کند، اما اجرای آن را به زمانی موکول خواهد کرد که تهران اقداماتی اجرایی انجام دهد.

XS
SM
MD
LG