لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

ستایش ویژه ستاره سلتیک از علی کریمی


شونسکه ناکامورا، ستاره ۲۹ ساله تیم ملی فوتبال ژاپن و تیم سلتیک اسکاتلند
شونسکه ناکامورا، ستاره ۲۹ ساله تیم ملی فوتبال ژاپن و تیم سلتیک اسکاتلند

شونسوکه ناکامورا، بازيساز تيم ملی فوتبال ژاپن، در گفت و گويی خواندنی با سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا، راجع به خود و تيم ملی کشورش در دفاع از عنوان قهرمانی آسيا صحبت کرده است.


مسابقه های فوتبال جام ملت های آسيا تابستان آينده انجام خواهد شد. مهره با ارزش تيم سليتک گلاسگو از سوی پرسشگر سايت مورد سوال قرار می گيرد که چه بازيکنان آسيايی در اروپا، او را تحت تاثير قرار داده اند و سايت پاسخ او را چنين می نويسد:


«ناکامورا ستايش ويژه ای از علی کريمی، هافبک ايرانی تيم بايرن مونيخ دارد.»


به گفته این بازیکن فوتبال ژاپن، « او ( علی ) بازيکنی است که در معيار بسيار بالايی هم از تکنيک و هم از قدرت بدنی برخورداری دارد. او همچنين بسيار باتجربه است.»


کار سخت ژاپن در قهرمانی آسيا


به نوشته سايت « ای اف سی » ناکامورا هشدار می دهد که تيم دارنده دو بار عنوان قهرمانی آسيا برای دستيابی به عنوان بی سابقه سه بار قهرمانی پی در پی، کار آسانی از هفتم تا بيست و نهم ژوييه پيش رو ندارد.


ناکامورا، که در تيم بزرگ سلتيک با گلزنی اش در اروپا صاحب نام شد، اظهار کرد که ژاپن برای آن که با شگفتی ناخوشايندی رو در رو نشود بايد با بهترين نمايش خود ظاهر شود.


او می گويد: «درست به مانند دو دوره گذشته، بردن جام آسيايی کنفدراسيون فوتبال قاره آسان نخواهد بود. اگر قرار است ما برای سومين بار پياپی به عنوان قهرمانی دست يابيم، ژاپن نبايد از هيچ تلاشی فرو گذاری کند.»


ژاپن در گروه « ب » با تيم های قطر، امارات و ميزبان اين گروه، ويتنام، هماورد است و بازی های دوره ای اين مرحله را در هانوی انجام خواهد داد.


ناکامورا پس از نمايش تحسين برانگيزش در کسب دو بار قهرمانی گذشته ژاپن در سال های ۲۰۰۰ در لبنان و ۲۰۰۴ در چين، در مورد بخت های ژاپن دارای عقيده و موقعيت بسيار معتبری است.


او که در نخستين مقام قهرمانی اش ۲۲ سال داشت، اکنون می گويد: «من در لبنان با مربيگری فيليپ تروسيه به عنوان هافبک چپ بازی کردم. چهار سال بعد تحت تاثير پيشرفت تيم های ديگری قرار گرفتم. تا آنجا که می توانستم تيم هايی از آسيای غربی مثل عمان را ببينم که بسيار پيشرفت کرده بودند. در واقع معيارهای بازی پاره ای تيم های نوظهور آسيای غربی بالاتر از قدرت های سنتی فوتبال آسيا مانند کره جنوبی، ايران، عربستان سعودی و چين بود.»


ستاره تیم سلتیک می افزايد: «در آخرين دوره جام ملت ها بود که کيفيت فوتبال آسيا به راستی بهتر شد.»


ناکامورا به ياد می آورد که زيکو در مسابقه پايانی دوره پيشين در پکن، چگونه تيم کوبنده چين را از کار انداخت.


او می گويد: هنگامی که تيم های ميزبان به مرحله پايانی می رسند، حريفانی بسيار مشکل می شوند. ورزشگاه پر از هواخواه چينی بود و کار بسيار مشکل. خيلی خوشحال بودم که از عنوان قهرمانی خود دفاع کرديم.


بازيکن پيشين تيم يوکوهاما اف مارينوس، که از سال ۲۰۰۵ از تيم «رجينا»ی ايتاليا به تيم سلتيک پيوسته است در اين مورد گفت که رقابت برای راه يافتن به جمع يازده بازيکن اصلی تيم اسکاتلندی سخت نفس گير بود.


فرصت حضور در ليگ قهرمانان اروپا، در واقع موقعيت بازی در جايی است که همه بازيکنان دارای معيارهای بسيار بالای فوتبال در آن حضور دارند. از آن جا که من توانستم در چنين زمينه ای با کيفيت بسيار بالا، خيلی زود نقاط ضعف خودم را بشناسم، تجربه مثبتی بود.
شونسوکه ناکامورا

به اعتقاد او، «بسياری از بازيکنان تيم های ملی کشورهای مختلف در سلتيک حضور دارند و مبارزه برای قرار گرفتن در ميان يازده بازيکن اصلی اين تيم بسيار سخت است.»


اين بازيکن ۲۹ ساله و متخصص در بازی با توپ ساکن می گويد: «فرصت حضور در ليگ قهرمانان اروپا، در واقع موقعيت بازی در جايی است که همه بازيکنان دارای معيارهای بسيار بالای فوتبال در آن حضور دارند. از آن جا که من توانستم در چنين زمينه ای با کيفيت بسيار بالا، خيلی زود نقاط ضعف خودم را بشناسم، تجربه مثبتی بود.»


در اين بخش، ناکامورا به جای نام بردن از چند بازيکن مورد پرسش، تنها درباره علی کريمی صحبت می کند که «بيش از هر بازيکن آسيايی او را تحت تاثير قرار داده است. هرچند با تاسف اين استعداد کم نظير و خود ساخته فوتبال ايران قدر خود را ندانست و در بازی های اخير تيم بايرن مونيخ از نيمکت اين تيم نيز جدا شد و آخرين خبر نيز از عدم تمايل بايرن برای تمديد قرار داد با او در پايان اين فصل و نداشتن خواهانی ديگر از آلمان و يا ديگر کشورهای اروپايی تا اين زمان دارد.»


ناکامورا که بلندی قدش يک متر و ۷۸ سانتی متر است، اعتقاد ندارد که جثه کوچک بازيکنان آسيايی يک عامل بازدارنده و منفی به هنگام بازی در برابر بازيکنان قوی هيکل تر اروپايی است.


او می گويد: «بله، بازيکنان آسيايی، به ويژه بازيکنان آسيای شرقی، از نظر بدنی کوچک تر از اروپايی ها هستند، ولی ما می توانيم با سرعت خود آن را جبران کنيم. من احساس می کنم که باشگاه های اروپايی چشم به بازيکنان آسيايی و آفريقايی دارند. بنا بر اين اگر شما بازيکن خوبی باشيد، بخت بازی در اروپا را خواهيد داشت.»


XS
SM
MD
LG