لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

«شکاف در حکومت ايران ممکن است تشديد شود»


سایت اینترنتی «نشنال» در تحلیلی به اختلافات ماه های در درون حاکمتی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و می نویسد: اعتراضات گسترده مردم ايران به تقلب در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۹ که برنده آن محمود احمدی نژاد اعلام شد به شدت سرکوب شد. به مرور «جنبش سبز» از صحنه حذف شد و حتی «بهار عربی» نيز نتوانست اعتراضات مردمی را در ايران احيا کند.

در چنين شرايطی تشديد اختلافات در ميان جناح های حکومتی باعث شده که مخالفان و منتقدان حکومت اسلامی اميدوار شوند که شايد اين حوادث به برخی اصلاحات دمکرتيک در ايران منجر شود. در آينده نزديک ممکن است مخالفان حکومت بتوانند از شکاف های عميقی که در درون حاکميت ايجاد شده بهره برداری کنند.

تمام جناح های موجود در راس هرم قدرت در ايران از نظر سياسی و مذهبی محافظه کارند ولی با وجود این تمام آنها يکدست نيستند. در ماه های اخير اخبار و گزارش های زيادی در مورد تشديد اختلافات بين جناح احمدی نژاد و رهبر جمهوری اسلامی و هواداران وی منتشر شده است.

به نظر می رسد که رهبر جمهوری اسلامی در اين جدال در حال پيروز است و هر روز از ميزان قدرت احمدی نژاد کاسته می شود. اين اختلافات، دلايل و ابعاد آن برای کسانی که در خارج از حکومت هستند بسيار اسرار آميز به نظر می رسند. در مواردی اطرافيان احمدی نژاد و به خصوص افراد وابسته به رييس دفتر رييس جمهور به جادوگری و رمالی متهم شده اند.

در اين ميان نبايد نقش مهم سپاه پاسدارن را ناديده گرفت. سپاه پاسداران بدون شک نيرومند ترين نهاد موجود در ايران است و لزوما از هيچ مقام يا بخشی از حاکميت تبعيت نمی کند. سپاه پاسداران به اتکاء قدرت نظامی و امنيتی خود و باتوجه به نقش گسترده آن در عرصه فعاليت های اقتصادی در حقيقت مثل يک حکومت در دل حکومت اسلامی است. بسياری از مقام های ارشد در حکومت ايران از جمله خود احمدی نژاد ازجمله فرماندهان و مقامات سابق سپاه پاسداران هستند.

در روزهای اخير محمود احمدی نژاد در يکی از سخنرانی های خود بدون نام بردن از سپاه پاسداران برخی از نهادهای نظامی را متهم کرد که با استفاده از اسکله ها و بنادر نظامی و بدون نظارت گمرگ دولتی مشغول وارد کردن کالا هستند و به طعنه گفت: «برادران قاچاقچی خود ما» از اين شرايط به خوبی بهره برداری می کنند.

به نوشته سایت «نشنال»، چنين سخنانی نشان دهنده جسارت، ساده لوحی و در عين حال استيصال رييس جمهور است. ولی چنين برخوردهايی در عين حال نشان می دهد که تغييرات بزرگی در راه است.

انتخابات مجلس آينده در ماه مارس برگزار خواهد شد. اصلاح طلبان در حال بررسی موضع خود و احتمال شرکت در اين انتخابات هستند و به نظر می رسد حداقل بخشی از آنها شرکت خواهند کرد.

نتايج اين انتخابات هر چه که باشد خود رای گيری و مبارزات انتخاباتی ممکن است زمينه ظهور مجدد و پر قدرت تر «جنبش سبز» را فراهم کند. جای تعجب نداشت که چند روز پيش آيت الله خامنه ای به تمام مقامات و نهادهای حکومتی هشدار داد که مباحث و اختلافت درون حکومت را سربسته نگاه دارند.

به سختی می توان چگونگی و آينده جدال درونی حکومت ايران را پيش بينی کرد. اما ترديدی نيست که اکنون نارضايتی و اختلافات شديدی در ميان مقامات و جناح های حکومتی وجود دارد و اين شرايط برای حکومتی که همواره مردم کشور را در انقياد کامل نگاه داشته می تواند خطرناک باشد.
XS
SM
MD
LG