لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

ناتو: نشانه‌ای از عقب نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین دیده نمی‌شود


آندره فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی
آندره فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی
آندره فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه شنبه، دوازدهم فروردین، اعلام کرد که نشانه‌ای از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین دیده نمی‌شود و این سازمان تمام گزینه‌ها برای تقویت دفاعی کشورهای عضو را بررسی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، راسموسن در سخنان خود اظهار داشت: «متاسفانه، من نمی‌توانم تایید کنم که روسیه نیروهای خود را عقب کشیده است. ما شاهد چنین وضعیتی نیستیم».

برخی از اعضای ناتو در خصوص اتخاذ تصمیماتی که می‌تواند بحران اوکراین را بد‌تر کند احتیاط به خرج می‌دهند، بویژه آنکه مسکو روز دوشنبه اعلام کرد که بخشی از نیروهای خود را از مرز با اوکراین عقب کشیده است.

اما یک مقام ناتو که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت که روسیه همچنان بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نیرو در پشت مرزهای اوکراین مستقر کرده است و هیچ نشانه‌ای از کاهش ملموس نیروهای این کشور به چشم نمی‌خورد.

ایالات متحده آمریکا و متحدان آن گفته‌اند از آنجایی که اوکراین عضو ناتو نیست قصد ندارند تا به نفع آن مداخله نظامی کنند.

وزیران ۲۸ کشور عضو ناتو روز سه شنبه نخستین نشست خود را پس از اشغال و الحاق کریمه به روسیه برگزار کردند. تنش اخیر در روابط غرب و شرق بزرگ‌ترین بحران میان طرفین از زمان پایان جنگ سرد است.

دیپلمات‌ها می‌گویند وزیران قرار است که گزینه‌های افزایش تمرین‌های نظامی و اعزام نیروهای بیشتر به پایگاه‌های دائم در کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا را بررسی کنند.

به گزارش رویترز، چنین اقداماتی از سوی مسکو، تحریک آمیز تلقی خواهد شد.

در نشست ناتو قرار است چگونگی حضور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در کشورهای پیشین کمونیستی در اروپای مرکزی و شرقی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا در برابر تحرکات روسیه نوعی اطمینان در میان کشورهای عضو ایجاد شود.

از دبیرکل ناتو پرسیده شد که آیا نیروهای این سازمان قرار است به طور دائم در کشورهای کوچک حوزه بالتیک که پیش‌تر عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند مستقر شوند. وی در پاسخ گفت: «ما تمام گزینه‌ها را برای تقویت دفاع دسته جمعی در نظر می‌گیریم، از جمله... گسترش بیشتر طرح‌های دفاعی‌مان، افزایش تمرین‌ها و همچنین اعزام نیرو».

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، هنگام ورود به بروکسل برای شرکت در نشست ناتو به خبرنگاران گفت که از حضور پررنگ ناتو در لهستان در برخی زمینه‌ها استقبال می‌کند.

از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در ماه گذشته، نیروی هوایی آمریکا بر شمار گشت‌های هوایی خود در کشورهای حوزه بالتیک افزوده است.

در همین حال، پارلمان اوکراین روز سه شنبه انجام رزمایش نظامی با ناتو را تایید کرد.

پارلمان اوکراین به اتفاق آرا با رزمایشی موافقت کرد که از بهار تا پاییز امسال در جنوب و غرب این کشور برگزار می‌شود.

این تصمیم پارلمان اوکراین همزمان با تصمیم قانونگذاران روسیه برای ملغی کردن توافق‌های ناوگان دریای سیاه این کشور با اوکراین گرفته شد.

اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی (حدود چهار سال پیش) توافق کرده بودند که اجاره قرارگاه این ناوگان را در سواستوپول تا سال ۲۰۲۴ تمدید کنند.

بر مبنای این توافق، اجاره سالانه این قرارگاه ۹۸ میلیون دلار بود و روسیه برای صادرات گاز به اوکراین تخفیف می‌داد.
XS
SM
MD
LG