لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

«نیمی» از جمعیت روسیه تنها قادر به تامین خوراک و لباس خود هستند


بخش بزرگی از فقرای روسیه خانواده‌های تازه تشکیل یافته و افراد مسن هستند.
بخش بزرگی از فقرای روسیه خانواده‌های تازه تشکیل یافته و افراد مسن هستند.

گزارش جدید «روس‌استات»، آژانس آماری روسیه، نشان می‌دهد که ۴۸.۲ درصد از جمعیت این کشور تنها قادر به تامین غذا، خوراک و هزینه‌های برق، آب، گاز و غیره هستند.

بر اساس این گزارش، آمار افرادی که تنها قادر به خرید خوراک و لباس هستند از ۴۹.۸ درصد در ماه مه پارسال مقداری کاهش یافته، اما بخش بزرگی از فقرای روسیه خانواده‌های تازه تشکیل یافته و افراد مسن هستند.

بر اساس آمارگیری از ۴۸ هزار خانور، ۵۹.۲ درصد کسانی که تنها قادر به خرید خوراک و پوشاک هستند، جوانان هستند و ۵۷.۹ درصد افراد مسن بازنشسته نیز در این وضعیت قرار دارند.

در این میان، ۱۵ درصد جمعیت نیز تنها پول کافی برای خرید غذا دارند، نه پوشاک و هزینه‌های دیگر.

گزارش‌ها حاکی است که فقر در روسیه به محبوبیت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری کشور که نزدیک دو دهه سکان اداره کشور را در دست داشته، آسیب زده است.

دور اول ریاست‌جمهوری وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ با اوج‌گیری درآمدهای نفتی و رشد اقتصادی همراه بود، اما افت قیمت نفت از سال ۲۰۱۴، همچنین تحریم‌های غرب به‌خاطر ضمیمه بخشی از خاک اوکراین به روسیه، باعث شد که اقتصاد کشور با تلاطم مواجه شود.

قیمت نفت از حدود ۱۰۵ دلار در نیمه اول ۲۰۱۴ به زیر ۵۰ دلار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رسید، اما دوباره مقداری بهبود یافت و هم اکنون زیر ۶۷ دلار است.

روسیه با تحریم‌های بین‌المللی به‌ خاطر الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک خود و اتهام‌ها در رابطه با حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین روبه‌رو است. تنش‌ها و درگیری‌های اوکراین از سال ۲۰۱۴ تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر انجامیده‌ است.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۵ منفی ۲.۵ درصد بود که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بین ۰.۳ درصد و ۲.۳ درصد رشد داشت. انتظار می‌رود رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۹ تنها ۱.۶ درصد باشد.

بر اساس نظرسنجی نهاد دولتی «وی‌تی‌اس‌آی‌او‌ام» حدود ۶۵.۸ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند اقدامات پوتین در دوران ریاست‌جمهوری‌اش را تایید می‌کنند، اما کسانی که باور دارند پوتین خواهد توانست وضعیت را بهبود بخشد، تنها ۳۱.۷ درصد بوده که کمترین میزان از سال ۲۰۰۶ است.

منابع: رویترز، ودوموستی، اِر.‌بِ.‌کا، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا/ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG