لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

مظنونین قتل بوریس نمتسوف، ناراضی روسی، «احتمالا شکنجه شده‌اند»


زائور دادایف، پلیس سابق چچنی و از متهمان قتل بوریس نمتسوف، ناراضی روسی و مخالف ولادیمیر پوتین
زائور دادایف، پلیس سابق چچنی و از متهمان قتل بوریس نمتسوف، ناراضی روسی و مخالف ولادیمیر پوتین

یکی از اعضای شورای مشورتی کرملین در زمینه حقوق بشر می‌گوید، سه مظنون که در ارتباط با قتل بوریس نمتسوف، رهبر مخالفان روسیه، بازداشت هستند احتمالا در زندان شکنجه شده‌اند.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۰ اسفند خبرگزاری رویترز، آندره بابوشکین بعد از دیدار با پنج مظنون چچنی تبار در زندان «لفورتوو» مسکو گفت، برخی از این افراد که در ارتباط با قتل نمتسوف بازداشت شده‌اند دچار جراحت‌های متعدد بودند.

بوریس نمتسوف روز ۲۷ بهمن در نزدیکی کاخ کرملین در قلب شهر مسکو به قتل رسید.

وی برجسته‌ترین منتقد کرملین است که در طول دوران حکومت ۱۵ ساله ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به قتل می‌رسد.

همکاران آقای نمتسوف می‌گویند تحقیقات درباره این قتل آزمونی برای حاکمیت قانون در روسیه است.

یک قاضی روس اعلام کرده است: زائور دادایف، پلیس سابق چچنی که همراه با «آنزور» و «شاگید گوباشف»، بستگانش، در زندان به سر می‌برد به مشارکت در این قتل اعتراف کرده است. دادایف و آنزور گوباشف رسما تفهیم اتهام شده‌اند.

بابوشکین در یادداشتی در وبسایت خود نوشت: «دلایل محکمی وجود دارد که نشان می‌دهند دادایف و گوباشف‌ها تحت شکنجه قرار گرفته‌اند».

بوریس نمتسوف روز ۲۷ بهمن در نزدیکی کاخ کرملین در قلب شهر مسکو به قتل رسید.
بوریس نمتسوف روز ۲۷ بهمن در نزدیکی کاخ کرملین در قلب شهر مسکو به قتل رسید.

وی افزود: دادایف «جراحت‌های متعددی» روی بدن داشت در حالی که آنزور گوباشف نیز چندین ساییدگی دور گردن، مچ دست و پاهای خود داشت که بعد از بازداشت وی ایجاد شده‌اند.

دادایف در گفت‌وگو با بابوشکین گفته است او بعد از آن به مشارکت در قتل اعتراف کرد که مقام‌های روسی وعده دادند دوست وی «رستم یوسوچوف» را که همزمان با او دستگیر شده بود، آزاد خواهند کرد.

روزنامه «موشوفسکی کومسومولتس» که خبرنگارش در حین بازدید بابوشکین از زندان حضور داشت، اظهارات دادایف را منتشر کرده و به نقل از او نوشت: «آنها گفتند اگر من اعتراف کنم، اجازه می‌دهند یوسوچوف برود. من هم قبول کردم. من فکر می‌کردم که آن‌ها آزادش خواهند کرد و مرا زنده به مسکو خواهند برد».

بابوشکین گفت، یوسوچوف ناپدید شده است.

به نوشته این روزنامه، آنزور گوباشف نیز در پاسخ به این سوال که آیا او از ناحیه مچ دست و پا‌ها دچار جراحت و کبودی شده است، گفت، او را کتک زده‌اند.

این روزنامه افزود، وقتی از گوباشف پرسیده شد «آیا این کتک کاری‌ها هنگامی صورت گرفت که او وارد زندان شد؟» او گفت: «بله».

برادر او، شاگید، نیز گفت دو مامور نیروی انتظامی که همدیگر را میخایلوویچ و پتروویچ صدا می‌کردند او را کتک زده‌اند.

کمیته تحقیقات درباره قتل نمتسوف اعلام کرد سوالات بابوشکین و خبرنگار روزنامه موشوفسکی کومسومولتس با هدف اخلال در روند کار این کمیته مطرح شده‌اند.

این کمیته افزود، هر دو این افراد را به خاطر اقدام خود برای ادای توضیحات فرا خواهد خواند.

بابوشکین از شورای حقوق بشر کرملین خواست تا پوتین را در جریان یافته‌های او قرار دهند و گفت سازمان‌های انتظامی باید درباره ادعاهای شکنجه تحقیقات کنند.

مشاوران نمتسوف که خود زمانی معاون نخست وزیر بود معتقدند تشکیلات امنیتی روسیه در قتل او دست دارند. آن‌ها نسبت به تحقیقات بدبین هستند و معتقدند مقصر جلوه دادن اسلامگرایان چچنی با این هدف صورت می‌گیرد که مسئولیت این قتل از پوتین، حلقه نزدیکان او و سرویس‌های امنیتی روسیه رفع شود.

رییس جمهوری روسیه، قتل نمتسوف را محکوم کرده و قول داده است تا عاملان این قتل را به پای میز محاکمه بکشاند.

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ اسفند منتشر کرد، نوشت، رییس گروه حقوق بشری که بابوشکین به نمایندگی از آن از زندان لفورتوو بازدید کرد گفت، او بعد از گفت‌وگو با زندانیان و بررسی سابقه پزشکی آن‌ها هنوز نمی‌تواند ادعاهای آن‌ها در زمینه شکنجه را تایید کند.

روزنامه موشوفسکی کومسومولتس همچنین تصاویری از یک دستگاه خودرو با چهار در سفید را منتشر کرده است که گفته می‌شود مظنونین بعد از چهار بار تیراندازی به پشت نمتسوف با آن از محل حادثه گریختند.

بازجویان روسی هفته گذشته اعلام کردند که سرگرم بررسی این احتمال هستند که اسلامگرایان به خاطر دفاع نمتسف از انتشار کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام در هفته نامه فکاهی شارلی ابدو در فرانسه او را به قتل رسانده‌اند.

بعد از انتشار این کاریکارتورها، دو اسلامگرای مسلح با حمله به دفتر این هفته‌نامه در پاریس در روز هفتم ژانویه ۱۲ نفر از کارمندان آن را به قتل رساندند.

XS
SM
MD
LG