لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

نتانیاهو: ایران به شیوه‌های گوناگون سالانه ۷۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله کمک می‌کند


نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که «ما با جدیت نسبت به تهدیدهای رژیم ایران برخورد می‌کنیم».
نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که «ما با جدیت نسبت به تهدیدهای رژیم ایران برخورد می‌کنیم».

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که «ایران هر سال ۷۰۰ میلیون دلار برای سازمان تحت حمایت خود، حزب‌الله، ارسال می‌کند. اما این اقدام را به شیوه‌های گوناگون از جمله به شیوه‌های فریبنده انجام می‌دهد».

این اظهارات بنیامین نتانیاهو شامگاه یکشنبه ۱۲ خرداد در آیین پنجاه‌ودومین سالروز تسلط اسرائیل بر شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس، که اسرائیل آن را «روز اورشلیم» می‌نامد، بیان شد.

وی افزود: «در این چارچوب، وزارت امور خارجه ایران بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای این سازمان تروریستی انتقال می‌دهد. این پول تحت پوشش دیپلماتیک و در ظاهر عادی به لبنان و از آنجا به حزب‌الله ارسال می‌شود».

به گفته آقای نتانیاهو، «این پول‌های هنگفت برای شعله‌ور کردن اقدامات خصمانه و بی‌پایان رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه هزینه می‌شوند. کشورهای همسایه ما از این امر آگاه هستند، همه کشورهای عرب از این امر آگاه هستند و این یکی از دلایل نزدیکی مجدد میان ما است».

وی توضیح بیش‌تری در این زمینه نداد اما ارزیابی‌ها حاکی از نزدیکی کشورهایی مانند عربستان و هم‌پیمانان آن در خلیج فارس به مواضع اسرائیل است.

ملک سلمان پادشاه عربستان در نشست‌های سه‌گانه سران کشورهای خلیج فارس، اتحادیه عرب و کشورهای سازمان همکاری اسلامی که روزهای جمعه و شنبه در مکه تشکیل شد، بر خطرات ناشی از ایران و گروه‌های نیابتی‌اش تاکید کرده بود.

آمریکا تایید کرده که وضعیت مالی حزب‌الله وخیم شده و این سازمان «کاسه گدایی» به دست گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده چهارشنبه گذشته نیز گفت که در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جمهوری اسلامی شماری از نیروهای حزب‌الله از سوریه را خارج کرده است.

با وجود این، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله جمعه شب در سخنرانی «روز قدس» برای طرفدارانش در بیروت، با حمایت قاطع از ایران هشدار داد که در صورت وقوع جنگ میان آمریکا و ایران «همه منطقه به آتش کشیده می‌شود» و اسرائیل و عربستان «بهای آن را خواهند پرداخت».

حسن نصرالله «تایید کرد» که سازمانش «با هزاران راکت نقطه‌زن که می‌تواند به هر جای اسرائیل برسد، از توان تغییر چهره منطقه برخوردار است».

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش گفت که «ما با جدیت نسبت به تهدیدهای رژیم ایران برخورد می‌کنیم، اما از آن‌ها نمی‌هراسیم. هر که سعی کند به ما صدمه بزند، چند برابر به او صدمه می‌زنیم».

به گفته نتانیاهو، «در طول تاریخ کشورمان بارها این امر را ثابت کرده‌ایم، حتی همین دیشب».

وی مدعی شد که ایران در پشت پرده حمله راکتی شنبه شب از خاک سوریه به سوی بلندی‌های جولان در اسرائیل بوده است.

آقای نتانیاهو تاکید کرده که ارتش اسرائیل به تهدیدهای ناشی از ایران پاسخ «چند برابری» می‌دهد؛ همان‌گونه که به حمله راکتی اخیر پاسخ داد.

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه خبر داد که دو راکت از بخش شمالی جولان در سوریه به سوی تپه حرمون در منطقه جولان که در کنترل اسرائیل است، شلیک شد.

با وجود اصابت تنها یکی از راکت‌ها به جولان در خاک اسرائیل و در حالی که آسیب جانی نداشت و به کابل تله‌اسکی تپه حرمون خسارتی جزیی وارد کرد، ارتش این کشور ساعاتی بعد با حملات موشکی به بخش قنیطره در جولان سوریه، «تعرض» صورت گرفته را تلافی کرد.

وبسایت اسرائیلی وای.نت خبر داده بود که مواضع دیده‌بانی و اطلاعاتی و همچنین دفاع ضدهوایی ارتش سوریه از نوع اس‌ای-۲ هدف حمله موشکی اسرائیل قرار گرفت.

در این میان، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن مدعی شد که یکی از موشک‌های اسرائیل به «مراکز تجمع نیرهای حزب‌الله و ایران» و انبار تسلیحاتی حزب‌الله در جنوب دمشق اصابت کرد.

در گزارش‌های بعدی اوپوزیسیون سوری در طول روز یک‌شنبه نیز از کشته شدن تا ده نفر از نیروهای هم‌پیمان با ایران در حمله اسرائیلی سخن رفت.

ایران یا حزب‌الله ادعای کشته شدن نیروهای خود را تایید نکردند اما ارتش سوریه که ابتدا مدعی رهگیری موشک‌های اسرائیلی شد، کشته شدن تنها سه نظامی و زخمی شدن هفت تن دیگر بر اثر اصابت موشک‌های اسرائیل را تایید کرد.

XS
SM
MD
LG