لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

بنیامین نتانیاهو احتمال لغو برجام توسط دونالد ترامپ را «جدی» دانست


اظهارات بنیامین نتانیاهو در گفت‌و‌گوی روز سه‌شنبه وی با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو در اسرائیل بیان شده است.
اظهارات بنیامین نتانیاهو در گفت‌و‌گوی روز سه‌شنبه وی با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو در اسرائیل بیان شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، احتمال لغو برجام از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا را در روز جمعه ۲۲ دی‌ماه «یک احتمال واقعی» دانسته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو این ارزیابی را در گفت‌و‌گوی روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، خود با سفیران کشورهای عضو پیمان ناتو در اسرائیل عنوان کرد؛ به گفته وی، «رهبران اروپا باید هشدار رییس‌جمهوری ترامپ را در مورد ابطال برجام جدی بگیرند».

اسرائیل خود را دوست و هم‌پیمان نزدیک آمریکا می‌داند اما آقای نتانیاهو نگفته است که آیا او زود‌تر از جامعه جهانی از سوی آمریکا در خصوص «حقیقی» بودن «امکان لغو برجام» آگاه شده است یا نه.

وبسایت خبری شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل نوشته است، نتانیاهو در روزهای گذشته پیام مشابهی را در خصوص «حقیقی بودن گزینه لغو برجام از سوی آمریکا» برای سران آلمان، بریتانیا و فرانسه ارسال کرد.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر به نقل از دفتر نخست‌وزیری خبر داده بودند که نتانیاهو هفته گذشته با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا در مورد ایران گفت‌و‌گوی تلفنی داشت؛ اما به گفت‌و‌گوی او با امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه اشاره‌ای نکرده بودند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که دونالد ترامپ روز جمعه ۲۲ دی پس از دیدارش با رکس تیلرسون و جیمز متیس وزیران خارجه و دفاع آمریکا، تصمیم خود را در مورد برجام اعلام خواهد کرد.

آقای ترامپ همواره برجام را «بد‌ترین توافقی که در عمرش دیده» توصیف کرده است و همچنین تاکید دارد پول‌هایی که بعد از برجام به دست حکومت ایران رسیده، برای «ماجراجویی‌های رژیم در منطقه» و «تروریسم در جهان» هزینه شده است.

پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، بنیامین نتانیاهو همواره منتقد سرسخت مذاکرات هسته‌ای میان دولت وقت آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران بود و بعد از دستیابی به برجام نیز آن را «یک خطای تاریخی» نامید اما در آخرین ماه‌های دولت باراک اوباما از انتقاد از آن کاسته و تاکید می‌کرد که باید ایران را برای اجرای دقیق تعهداتش بر اساس برجام رصد کرد.

با روی کار آمدن آقای ترامپ، نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد آشکار از برجام را از سرگرفت و سه ماه پیش که رییس‌جمهوری آمریکا از تایید اجرای تعهدات ایران بر اساس برجام خودداری کرد، نتانیاهو بلافاصله این تصمیم را ستایش کرد.

آقای ترامپ همچنین باید روز جمعه اعلام کند که در مورد ادامه تحریم‌های کنگره علیه ایران چه تصمیمی می‌گیرد؛ در نبود تصمیم مشخص کنگره در این زمینه، ضرب‌الاجل ۹۰ روزه‌ای که در اختیار دولت واشینگتن و کنگره بود، به پایان می‌رسد.

به گزارش شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، دولت نتانیاهو از سه ماه پیش «انتظار داشت» که گفت‌و‌گوی آمریکا با کشورهای اروپاییِ امضاء کننده برجام با ایران با هدف اصلاح «نقاط ضعف» توافق هسته‌ای آغاز شود اما در این سه ماه چنین گفت‌و‌گویی صورت نگرفت.

کشورهای اروپایی دخیل در برجام به آمریکا و اسرائیل گفته‌اند که با لغو برجام به شدت مخالف هستند و نظر به «پایبندی کامل ایران به تعهداتش بر اساس برجام، که در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید شده، ادامه اعتبار برجام را در راستای صلح و ثبات جهان می‌دانند.

وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه همراه با فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۱ دی در بروکسل با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کنند.

به گزارش شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، مهم‌ترین بخش دیدار پنجشنبه در بروکسل، آمادگی طرفین در آستانه اقدام احتمالی آمریکا برای ابطال برجام خواهد بود.

ایران در روزهای گذشته تاکید کرده است که برای خروج آمریکا از برجام آماده شده و «بد‌ترین احتمالات» را در نظر گرفته است؛ عباس عراقچی معاون وزیرخارجه ایران دوشنبه در تهران گفت «جامعه بین‌الملل باید برای مرحله خروج آمریکا از برجام آمادگی داشته باشد».

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت، علی اکبر صالحی رییس این سازمان روز دوشنبه در تماس تلفنی با یوکیا آمانو رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به او گفت: «در صورت اجرا نشدن تعهدات برجام از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی اتخاذ می‌کند که می‌تواند بر روند کنونی همکاری‌های ایران با آژانس اثرگذار باشد».

اقدام احتمالی آمریکا در لغو برجام از نگاه دولت واشینگتن، با تظاهرات اخیر ضد حکومتی در ایران همزمان شده است؛ دولت آمریکا و دونالد ترامپ و همچنین نخست‌وزیر اسرائیل از مخالفین حکومت در شهرهای ایران به طرز بی‌سابقه‌ای و با قدرت، پشتیبانی کردند.

XS
SM
MD
LG