لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان مورد توجه اغلب روزنامه های امروز قرار گرفته است.
انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان مورد توجه اغلب روزنامه های امروز قرار گرفته است.

انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست مجلس خبرگان مورد توجه اغلب روزنامه های امروز قرار گرفته است.


روزنامه کارگزاران، پيروزی هاشمی را «پيروزی در رقابتی نفس گير» ناميده و به نقل از کارشناسان، نتيجه رقابت رفسنجانی و احمد جنتی را پيروزی «خط اعتدال» در کشور معرفی کرده است.


روزنامه های کيهان و رسالت که طی هفته های اخير گزينه های ديگری چون محمد يزدی را برای رياست خبرگان رهبری برجسته کرده بودند در شماره روز چهارشنبه خود با تيتر مشابهی هاشمی رفسنجانی را «مدافع ولايت فقيه» معرفی کرده و از قول وی نوشته اند که «ولايت فقيه عامل مشروعيت جمهوری اسلامی است.» کيهان در عين حال به رقبای سياسی خود هشدار داده که به دنبال رياست رفسنجانی در مجلس خبرگان «افکار سودایی» را به ذهن خود راه ندهند.


روزنامه آفتاب يزد در تيتر اول خود نوشته است:«پس از چند هفته بحث های رسانه ای که با تشديد حملات عليه هاشمی رفسنجانی همراه بود، روز گذشته نمايندگان مجلس خبرگان با رای معنادار خود به نايب رییس اول اين مجلس، کرسی رياست خبرگان را که در طول ۲۵ سال گذشته دراختيار مرحوم آيت الله مشکينی بود به علی اکبر هاشمی رفسنجانی سپردند.»


روزنامه اعتماد نيز از رياست آقای رفسنجانی بر مجلس خبرگان رهبری استقبال کرده و وی را «نماينده مصلحت گرايان در مقابل راديکال ها» معرفی کرده است.


اين روزنامه نوشته است:«به اين ترتيب می توان اميدوار بود پس از اينکه کشور يک دوره از سياست های راديکالی را تجربه کرده است اينک به دستان نيروهای اعتدال گرا و اصلاح طلب بيفتد تا دست کم برخی از فشارهای داخلی و خارجی ناشی از سياست های تندروانه چند سال اخير کاهش يابد.»


روزنامه همشهری، از نگرانی نسبت به شيوع وبا در غرب کشور خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، در حالی که وزارت بهداشت و درمان همچنان مشاهده مواردی از بيماری وبا در غرب کشور را تکذيب می کند، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با اعلام مشاهده مواردی از اين بيماری در سقز، نسبت به شيوع بيماری وبا در شهرستان های مرزی غرب کشور هشدار جدی داده است.


روزنامه تهران امروز در خبری با عنوان «پيدا کنيد ۳۰ ميليون ليتر بنزين را» خبر داده که دولت ماهانه ۳۰ ميليون ليتر در اختيار استانداران گذاشته تا به ميل خود و بدون ضابطه مشخصی آن را مصرف کنند.

همشهری از قول دکتر فخرالدين حيدری، وضعيت شهرستان های مرزی در غرب کشور را بحرانی توصيف کرده و نوشته است:«در صورتی که نسبت به مقابله جدی با اين بيماری، اقدامات عاجل صورت نگيرد، امکان افزايش موارد ابتلا به وبا در اين مناطق وجود دارد.»


روزنامه کيهان، از تشيع جنازه سه مامور نيروی انتظامی در کرمانشاه خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، اين سه مامور در درگيری مسلحانه در اطراف شهرستان مرزی مريوان کشته شده اند.


روزنامه جمهوری اسلامی نيز دو روز قبل خبر تشيع جنازه يکی از فرماندهان سپاه پاسداران در غرب کشور را منتشر کرده و نوشته بود که وی بر اثر انفجار مين در مناطق مرزی جان باخته است.


اين روزنامه ها از ذکر جزئيات اين حوادث خودداری کرده اند .


روزنامه تهران امروز در خبری با عنوان «پيدا کنيد ۳۰ ميليون ليتر بنزين را» خبر داده که دولت ماهانه ۳۰ ميليون ليتر در اختيار استانداران گذاشته تا به ميل خود و بدون ضابطه مشخصی آن را مصرف کنند.


به نوشته اين روزنامه، مسوولان و مديران از جمله کسانی هستند که از بنزين ويژه استانداران که علاوه بر سهميه بنزين خودروهای دولتی و عمومی است، استفاده می کنند.


اين روزنامه در عين حال خبر داده که نمايندگان مجلس نيز ماهانه ۱۲۰۰ ليتر بنزين غير از بنزين سهميه بندی دريافت می کنند .


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، اظهارات فرمانده سابق سپاه پاسداران در خصوص شناسایی ۲۰۰ هزار نيروی آمريکایی مستقر در منطقه را منعکس کرده است.


به نوشته اين روزنامه، رحيم صفوی گفته است:« ما تمام پايگاه های آنها را به دقت شناسايی کرده ايم.»


ايران به نقل از صفوی نوشته است: در صورت حمله، آمريکا نمی تواند ميزان آسيب پذيری ۲۰۰ هزار نيروی خود در منطقه را پيش بينی کند .


روزنامه جام جم، ممانعت فرانسه از سفر يک هيات ايرانی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، «دولت فرانسه از سفر يک هيات پنج نفره ايرانی به اين کشور جلوگيری کرده است.» جام جم ادعا کرده که «اين هيات قرار بوده برای خريد برخی محصولات پزشکی راهی فرانسه شوند.»


روزنامه خراسان نيز خبر داده که «آمريکا به هيات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به رياست محمدی عراقی برای سفر به اين کشور ويزا نداده است.»


XS
SM
MD
LG