لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه خراسان، سفر يک هيئت پارلمانی انگليس به تهران و ديدار آنان با اعضای کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه، اين هيئت انگليسی متشکل از اعضای کميته سياست خارجی مجلس عوام انگليس روز دوشنبه وارد تهران شده و در جلسه ای دو ساعته با برخی از اعضای مجلس ايران سوالاتی در خصوص مسايل مربوط به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ايران و همچنين مسايل مربوط به عراق و افغانستان مطرح کردند.


خراسان به نقل از کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملی و يکی از حاضران در اين جلسه نوشته است:«آن چه از نظر آن ها مهم بود بحث اعتماد سازی است که متقابلا از طرف هيئت ايرانی در خصوص بحث اعتماد سازی توضيحات مفصلی داده شد.»


دستگیری پنج ایرانی در عراق


روزنامه تهران امروز، از دستگيری پنج ايرانی در عراق خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، نيروهای عراقی پنج تبعه ايرانی را در استان دياله بازداشت کرده اند.


تهران امروز در خصوص محل بازداشت اين افراد نوشته است: «نيروهای پليس استان دياله عراق پنج تبعه ايرانی را در حومه شهر خالص در پنجاه کيلومتری شمال بغداد بازداشت کرده اند.»


حمله کیهان به شهروند امروز


روزنامه کيهان، يک هفته نامه در تهران را به دليل انتشار مقاله ای از رامين جهانبگلو به شدت مورد حمله قرار داده است.


اين روزنامه، هفته نامه «شهروند امروز» را متهم کرده که با چاپ مقاله ای از جهانبگلو با عنوان«گاندی؛ پيامبر شکيبائی» در حال ترويج «براندازی نرم و بدون خشونت به روش گاندی» است.


رامين جهانبگو، نويسنده و پژوهشگری که تابعيت دو گانه ايرانی و کانادایی دارد در ارديبهشت ۸۵ بازداشت و چندين ماه در بازداشت نيروهای امنيتی بود.


با اين حال، روزنامه کيهان نوشته است که «او چندی پيش پس از ترک ايران در گفت وگو با هفته نامه ال پائيس اسپانيا، جمهوری اسلامی ايران را متهم به پيروی از سياست ياوه گويی کرده و آن را از ديکتاتور ترين حکومت های جهان دانسته است.»


مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند و از رهبران مورد احترام بيش از يک ميليارد هندی به شمار می رود .


«ترکیه؛ دلال دوم»


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود، دولت ترکيه را به خاظر سفر رییس جمهوری اسراییل به اين کشور به شدت مورد حمله قرار داده و دولت اسلامگرای اين کشور را«دلال دوم» ناميده است.


اين روزنامه، سفر شيمون پرز و ديدار وی با عبدالله گل، رییس جمهوری ترکيه را لکه ننگی بر دامان مسلمانان خوانده و از آنان با عنوان«ادامه دهندگان راه ننگين رژيم کمپ ديويدی مصر» و«دلال صهيونيست» نام برده است.


از زمان پيروزی حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» و نامزد آن عبدالله گل در انتخابات رياست جمهوری ترکيه اين شديد ترين حمله رسانه های وابسته به حکومت ايران به دولت ترکيه است .


«یک سخنرانی داغ دیگر»


روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان«يک سخنرانی داغ ديگر» به انعکاس تهديد روز دوشنبه محمود احمدی نژاد عليه منتقدان داخلی دولت پرداخته است.


به نوشته اين روزنامه، «تهديد به افشای عملکرد برخی افراد داخلی در جريان پرونده هسته ای»،«ضعف عملکرد گروه مشاوران جوان»،«سخن گفتن از مافيای اقتصادی و تهديد آنها به افشای فعاليت هايشان»، «ادعای وارد کردن فشار به دولت از سوی برخی» و « انتقاد به صدا و سيما و مديريت دانشگاه آزاد» بخش های تکراری و طبق معمول داغ سخنرانی روز رییس جمهوری اسلامی بودند .


هشدارها و تهدیدها


روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «هشدارهای هاشمی، تهديدهای احمدی نژاد» نوشته است که همايش « اتحاد ملی، راهبردها و سياست ها» روز دوشنبه تحت الشعاع سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی قرار گرفت؛ جايی که بار ديگر بر وجود «خطرات کاملاً جدی» و تهديدات روزافزون برون مرزی پای فشرد.


به نوشته اين روزنامه، رفسنجانی چه در هنگام ورود و چه در هنگام خروج به اين اجلاس حسن روحانی و حسين موسويان دو مذاکره کننده ارشد هسته ای سابق ايران را در کنار خود داشت .


«ایران؛ دریای فرصت ها؟»


روزنامه رسالت، در سرمقاله خود نوشته که ايران اکنون در «دريايی از فرصت» ها غرق است.


اين روزنامه بدون اشاره به هشدار هاشمی رفسنجانی در خصوص افزايش تهديدات عليه جمهوری اسلامی، نوشته است که « يک تهديد پوشالی را نبايد درقالب تهديدی فراگير و خطرناک مورد استناد قرار داد.»


روزنامه رسالت همچنين رسيدن قيمت نفت تا نزديک ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را يک فرصت استثنایی برای جمهوری اسلامی معرفی کرده، و از حکومت ايران به عنوان «برترين قدرت خاورميانه» نام برده است.


اين روزنامه، با اين ادعا که «دولت محمود احمدی نژاد مشغول خدمت رسانی است» نوشته که مردم ايران در دريای«رفاه اقتصادی و شهروندی» شناور شده اند .


تغییرات در شورای عالی امنیت ملی


روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت از تغييرات جديد در شورای عالی امنيت ملی کشور خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، محمد جعفری، معاون امنيت داخلی شورای عالی امنيت ملی جای خود را به يکی از فرماندهان سپاه پاسداران به نام «اسماعيل قائانی» می دهد.


محمد جعفری با علی لاريجانی در شهريور ۸۴ روانه شورای عالی امنيت ملی شده بود. روزنامه ايران همچنين از احتمال انجام تغييرات ديگر در شورای عالی امنيت ملی خبر داده ولی از ذکر جزئيات آن خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG