لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۴

برنز: نپیوستن هند به تحریم ايران سیلی بر صورت آمریکاست


نیکلاس برنز از اساتيد ارشد علوم سياسی و ديپلماسی در دانشگاه «هاروارد» است.
نیکلاس برنز از اساتيد ارشد علوم سياسی و ديپلماسی در دانشگاه «هاروارد» است.
به دنبال تصميم دولت هند برای ادامه معاملات و خريد نفت از ايران، «نيکلاس برنز» از مقامات سابق وزارت خارجه آمريکا اين اقدام هند را سيلی بر صورت آمريکا توصيف کرده است.

نيکلاس برنز، معاون سابق وزارت امور خارجه آمريکا در مقاله ای که اخيرا در نشريه «ديپلمات» منتشر شده نوشته است: «تصميم دولت هند برای نپيوستن به تحريم های جامعه بين المللی عليه ايران نه تنها يک سيلی بر صورت آمريکاست، بلکه نقش و جايگاه هند به عنوان يک کشور موثر در پيشبرد سياست های جهانی و منطقه ای را زير سئوال می برد.»

نيکلاس برنز در بخش ديگری از مقاله خود خاطر نشان می کند: «بيانيه نادرست دولت هند که اعلام کرده است به خريد نفت از ايران ادامه خواهد داد، به اقدامات آمريکا برای منزوی کردن حکومت ايران به خطر بحران هسته ای ضربه بزرگی خواهد زد.»

معاون سابق وزارت خارجه آمريکا، هم در مذاکرات کشورهای پنج به علاوه يک با ايران و هم در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای راهبردی بين هند و آمريکا نقش کليدی داشت. وی هم اکنون از اساتيد ارشد دانشکده علوم سياسی و ديپلماسی «کندی» در دانشگاه «هاروارد» است.

وی در بخش ديگری از مقاله خود خاطر نشان می کند که تصميم دولت هند برای ادامه معاملات نفتی با ايران برای همه کسانی که طرفدار مناسبات نزديک تر بين هند و آمريکا بوده اند يک رويداد نااميد کننده است. در عين حال به تلاش های سه رييس جمهور اخير آمريکا که خواستار بنای مناسبات نزديک تری با هند بوده اند ضربه بزرگی خواهد زد.

نيکلاس برنز در پاسخ به استدلال دولت هند که اعلام کرده بود يافتن منبع ديگری به جای ايران برای تامين ۱۲ درصد از نفت خام مورد نياز خود کار ناممکنی است، می نويسد: «دولت هند سالها فرصت داشت تا به دنبال منابع ديگری برای انرژی مورد نياز خود باشد.»

معاون سابق وزارت خارجه آمريکا خاطر نشان می کند که نکته مهم ديگر در مورد تصميم اخير دولت هند اين است که برخلاف تمام صحبت هايی که در سال های اخير در مورد افزايش قدرت و نقش هند در تحولات بين المللی مطرح شده، دولت اين کشور نمی تواند مثل يک قدرت بزرگ و موثر عمل کند.

نيکلاس برنز می افزايد: «هند در اکثر موارد روی مسائل مربوط به خود و منطقه تمرکز دارد و به موضوعات بين المللی توجه کافی نشان نمی دهد. اين مورد به خوبی نشان می دهد که هند در برخورد با معضلات و بحران های دشوار بين المللی تا چه حد ناتوان است.»
XS
SM
MD
LG