لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

کاهش قیمت بنزین در نیجریه به دنبال اعتراض به قطع یارانه ها


پس از دو هفته اعتصاب و ناآرامی در شهرهای بزرگ نيجريه ریيس جمهوری این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که قيمت بنزين بيش از ۳۰ درصد کاهش يافته است.

گوود لاک جاناتان، ریيس جمهوری نيجريه پس از مذاکره با رهبران اتحاديه های کارگری در روز يکشنبه گفت که اين گفت و گوها نتيجه ملموسی نداشته است ولی وی در عين حال تاکيد کرد با توجه به شرايط سختی که برای شهروندان نيجريه بوجود آمده قيمت بنزين کاهش يافته است.

اتحاديه های کارگری هم اعتصاب سراسری جديدی را که قرار بود در روز دوشنبه آغاز شود برای ادامه مذاکرات با دولت به تعويق انداخته اند. گفت و گوها بر سر تعيين بهای بنزين، روز دوشنبه هم ادامه خواهد يافت.

دو هفته پيش دولت نيجريه يارانه بنزين را قطع کرد و قيمت بنزين از ليتری ۴۰ سنت آمريکايی به حدود يک دلار رسيد. قيمت جديد بنزين از روز دوشنبه حدود ۶۰ سنت اعلام شده است.

اما اتحاديه های کارگری مخالف هر گونه افزايش قيمت بنزين هستند و می گويند تا زمانی که قيمت بنزين به ميزان قبلی نرسد به اعتصاب های خود ادامه خواهند داد.

اين در حالی است که ریيس جمهوری نيجريه تاکيد کرده که سياست آزاد سازی نرخ بنزين ادامه خواهد يافت.

نيجريه بزرگترين صادرکننده نفت در قاره آفريقاست ولی تقريبا تمامی بنزين مورد نيازش را از کشورهای ديگر وارد می کند.

اتحاديه های کارگری و شماری از منتقدان دولت می گويند فساد مالی و اداری و سوء مديريت سبب شده است درآمد حاصل از فروش نفت به دست مردم نرسد.

نيجريه پر جمعت ترين کشور آفريقاست ولی بيشتر جمعيت ۱۶۰ ميليونی آن زير خط فقر و بدون دسترسی به خدماتی چون برق و آب زندگی می کنند.

در اعتصاب های سراسری و ناآرامی های خيابانی که دو هفته پيش و پس از قطع يارانه بنزين در نيجريه آغاز شد تا کنون چندين نفر کشته و دستکم ۶۰۰ نفر مجروح شده اند.

روز دوشنبه نيز علی رغم به تعويق افتادن اعتصاب سراسری در نيجريه، صدها تن از معترضين در لاگوس، بزرگترين شهر آن کشور دست به تظاهرات زدند.

بر پايه جديدترين گزارش های رسيده نيروهای امنيتی با شليک تير هوايی و پرتاب گاز اشک آور تلاش می کنند از گسترده تر شدن تظاهرات جلوگيری کنند.

پس از آغاز اعتصاب ها و اعتراض های خيابانی سطح توليد و صادرات نفت پایين نيامده ولی شرکت ملی نفت نيجريه نسبت به کاهش سطح توليد در صورت ادامه اعتراض ها هشدار داده است.

نيجريه روزانه حدود دو ميليون بشکه نفت خام صادر می کند.
XS
SM
MD
LG