لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

هشدار کره شمالی به آمریکا؛ «خلع سلاح هسته‌ای می‌تواند برای همیشه متوقف شود»


تصویری از دو رهبر پیشین کره شمالی در یکی از خیابان‌های پیونگ یانگ.
تصویری از دو رهبر پیشین کره شمالی در یکی از خیابان‌های پیونگ یانگ.

کره شمالی روز یکشنبه ۲۵ آذرماه تشدید تحریم‌های ایالات متحده و فشار بر این کشور اتمی را محکوم کرد و هشدار داد که به «تبادل آتش» روی خواهد آورد و اینکه خلع‌سلاح پیونگ یانگ می‌تواند برای همیشه متوقف شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این واکنش تند کره شمالی پس از آن صورت گرفت که واشینگتن روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد تحریم‌هایی علیه سه مقام این کشور به دلیل نقض حقوق بشر وضع کرده است. یکی از این مقامات مشاور ارشد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، است.

خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از زمان دیدار تاریخی ماه ژوئن کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سنگاپور پیشرفت اندکی داشته است. دو کشور قرار است مذاکرات کاری میان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، و کیم یونگ چول، مقام ارشد کره شمالی، را دوباره برنامه‌ریزی کنند که در ماه نوامبر لغو شده بود.

پیونگ یانگ روز یکشنبه در حالی که از ترامپ به خاطر «تمایلش» به بهبود روابط با کره شمالی تمجید کرد، در عین وزارت خارجه آمریکا را متهم کرد که «قصد دارد روابط جمهوری دمکراتیک خلق کره و ایالات متحده را به وضعیت سال گذشته بازگرداند که با مفهوم "تبادل آتش" توصیف شده است».

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای گفته است: واشینگتن «برای هشتمین بار تحریم‌هایی را علیه شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و کشتی‌های نه تنها کره شمالی بلکه همچنین روسیه، چین و سایر کشورها وضع کرده است».

این بیانیه می‌افزاید: اگر دولت آمریکا فکر می‌کند با تشدید تحریم‌ها و فشار می‌تواند پیونگ یانگ را به دست کشیدن از سلاح‌های اتمی وادار کند، «بزرگترین خطای محاسباتی‌اش را مرتکب شده است، و مسیر خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را برای همیشه مسدود می‌کند- نتیجه‌ای که دلخواه هیچ کس نیست».

بیانیه وزارت خارجه کره شمالی را مدیرکل تحقیقات خارجی موسسه مطالعات آمریکا صادر کرده است.

ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که دارایی‌های چو ریونگ هائه، مشاور ارشد رهبر کره شمالی، و دو تن دیگر به نام‌های جونگ کیونگ تائه، وزیر امور امنیت، و پاک کوانگ هو، مقام تبلیغاتی، به دلیل نقش آنها در نقض حقوق بشر ضبط خواهد شد.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این زمینه گفته است:‌ «نقض حقوق بشر در کره شمالی از جمله بدترین موارد در جهان به شمار می‌رود و شامل قتلِ خارج از نظام قضایی، کار اجباری، شکنجه، بازداشت خودسرانه طویل‌المدت، تجاوز، سقط جنین اجباری و سایر خشونت‌های جنسی می‌شود».

دو کشور ابراز تمایل کرده‌اند که رهبران پیونگ یانگ و واشینگتن مجددا با هم دیدار کنند. آقای ترامپ از این ایده استقبال کرده است ولی گفته که عجله‌ای برای این کار ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و منابع دیگر خبری/ ک.ر
XS
SM
MD
LG