لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

رئیس‌جمهوری کره جنوبی: ترامپ گفت در صورت غیراتمی‌شدن، کیم به هرچه خواسته می‌رسد


ترامپ و کیم بهار گذشته در سنگاپور دیدار کردند
ترامپ و کیم بهار گذشته در سنگاپور دیدار کردند

مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی به نقل از دونالد ترامپ می‌گوید در صورت غیر اتمی شدن پیونگ‌یانگ، هرآن‌چه به رهبر کره شمالی وعده داده شده، در اختیار او قرار می‌گیرد.

مون جه‌این افزوده است که رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان گردهمایی سران کشورهای گروه ۲۰، از او خواسته این پیغام را به کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، برساند.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی ۱۱ آذر در جمع خبرنگاران گفته است «پیام او این بود که رئیس‌جمهوری ترامپ نگاه بسیار دوستانه‌ای به دبیر اول [حزب کارگران کره شمالی] کیم [جونگ‌اون] دارد و او را دوست دارد، و امیدوار است که دبیر اول کیم، مابقی توافقات صورت‌گرفته را اجرا کند، و در آن صورت آماده است به هرآن‌چه کیم [جونگ‌اون] خواسته، جامه عمل بپوشاند».

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح شده که دونالد ترامپ بار دیگر از دیدار دومی با کیم جونگ‌اون سخن گفته‌است.

رهبران آمریکا و کره شمای در خرداد ماه گذشته در سنگاپور دیدار کردند؛ دیداری که چون برای نخستین بار بین رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری دولت و رهبر کره شمالی انجام شده، تاریخی‌ست. در سنگاپور، ترامپ و کیم توافق کردند که به سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره گام بردارند.

با این حال از آن زمان تا کنون چالش‌ها و مشکلات ادامه یافته و گزارش‌هایی از «پنهان‌کاری» پیونگ‌یانگ در مورد تاسیسات موشکی و اتمی‌اش و توفق عملیات برچیدن برخی از آن‌ها منتشر شده‌است. در مجموع تحلیل‌گران تردیدهایی را در مورد نیت نهایی پیونگ‌یانگ برای خلع سلاح اتمی خود مطرح کرده‌اند.

کره شمالی، از سوی دیگر، نارضایتی خود را از برخی مسائل مانند ادامه وضعیت آماده‌باش جنگی -وضعیت آتش‌بس فعلی- در مرز دو کره، ادامه رزمایش‌ها و ادامه تحریم‌ها پنهان نکرده‌است.

دونالد ترامپ روز شنبه به خبرنگاران گفت او و کیم جونگ‌اون احتمالا برای دومین بار، اوایل سال ۲۰۱۹ دیدار خواهند کرد. البته آقای ترامپ هنوز تاریخ دقیقی برای این دیدار مشخص نکرده‌است. او همچنین تاکید کرده «روابط خوبی» با رهبر کره شمالی دارد.

روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا روز جمعه دیداری در آرژانتین داشتند. آن‌طور که خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید در جریان آن دیدار دو طرف توافق کردند تحریم‌های فعلی علیه کره شمالی، تا زمانی‌که پیونگ‌یانگ به‌طور کامل از سلاح اتمی عاری نشده، حفظ شود.

مون جه‌این می‌گوید ممکن است تا غیراتمی شدن کامل کره شمالی، برخی اقدامات موازی صورت گیرد: «اقدامات موازی لزوما به‌معنی کاهش یا برچیدن تحریم‌ها نیست، بلکه ممکن است به‌معنی تاخیر یا کاهش رزمایش کره جنوبی و آمریکا، ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه و حتی برخی سفرهای غیرسیاسی، مانند سفر هیئت‌های ورزشی و فرهنگی باشد».

یون‌هاپ، رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG