لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

توافق ترامپ و کیم جونگ اون: ضمانت امنیتی در برابر خلع سلاح اتمی


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سنگاپور
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در سنگاپور

دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بامداد روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در سنگاپور به امضای یک توافقنامه ختم شد.

بر اساس این توافقنامه طرفین تعهد می‌کنند که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه‌جزیره کره حرکت کنند و در عین حال ایالات متحده متعهد می‌شود به کره شمالی ضمانت‌های امنیتی بدهد.

در بیانیه مشترک مربوط به این توافق توضیحات کمی در مورد شیوه دست‌یابی به این هدف ارائه شده‌است.

در متن کامل سند همکاری آمریکا و کره شمالی که به امضای دو رهبر رسید و به خبرگزاری رویترز رسیده آمده‌است که این دو گفت‌وگویی «جامع، عمیق و صادقانه» داشتند.

چهار نکته اصلی​ در سند همکاری رهبران آمریکا و کره شمالی عبارتند از:​ تعهد دو کشور به برقراری مناسبات تازه، تلاش مشترک دو کشور برای برقراری صلح باثبات و ماندگار در شبه جزیره کره، تعهد کره شمالی به تلاش در راه غیراتمی شدن کامل این شبه جزیره و تعهد آمریکا به اعطای ضمانت‌های امنیتی، و تعهد دو کشور به یافتن و تبادل بقایای اجساد اسرا و زندانیان جنگ کره.

در متن بیانیه آمده‌است: «رئیس‌جمهور، ترامپ، متعهد شد تا به جمهوری دموکراتیک خلق کره ضمانت‌های امنیتی بدهد و رئیس کیم جونگ اون نیز بر تعهد استوار و خدشه‌ناپذیر خود برای تکمیل خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره تأکیدی دوباره کرد.»

دونالد ترامپ گفت که انتظار می‌رود روند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره «خیلی خیلی سریع» آغاز شود و بر اساس بیانیه تازه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا قرار است «در کوتاه‌ترین فرصت ممکن» مذاکرات در این خصوص را با مقامات کره شمالی ادامه دهد.

در همین حال، به گفته آقای ترامپ، «غیراتمی» شدن کامل «زمان خیلی زیادی» می‌خواهد.

دونالد ترامپ همچنین گفت که دوست دارد تمام سربازان آمریکایی از جمله سربازانی را که در کره جنوبی حضور دارند به «خانه» بازگرداند.

این نخستین بار است که یک رئیس‌جمهور در مسند قدرت آمریکا با یک رهبر کره شمالی دیدار می‌کند. محور اصلی مذاکرات، برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره اعلام شده‌است.

این دیدار در پی تنش لفظی مقام‌های دو کشور یک بار لغو شد اما دو طرف با تعدیل لحن خود برای برگزاری این نشست بی‌سابقه توافق کردند.

مسئله رزمایش‌ها

یکی از موارد مورد اعتراض پیونگ‌یانگ ادامه رزمایش‌های آمریکا و هم‌پیمانانش در نزدیکی خاک کره شمالی بوده است.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه تاکید کرد که با انجام مانورهای نظامی در کنار کره جنوبی چندان موافق نیست. او گفت که به نظر او مانور نظامی بسیار گران تمام می‌شود و بدتر این که «تحریک‌کننده» است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، دیگر خبری از مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی «نخواهد بود».

بامداد سه‌شنبه، ابتدا گفت‌وگوی دو نفره دونالد ترامپ و کیم جونگ اون فقط با حضور دو مترجم برگزار شد. سپس مذاکرات با حضور مشاوران ارشد دو طرف ادامه یافت.

مسئله حقوق بشر

روز سه شنبه، در پاسخ به پرسشی درباره سابقه حقوق بشری «وحشتناک» کره شمالی، دونالد ترامپ گفت که سابقه این کشور نیز مورد بحث قرار گرفته است.

آقای ترامپ بدون اشاره به جزئیاتی در این باره تکرار کرد که رهبر کره شمالی قرار است دست به اقداماتی در زمینه حقوق بشر برای مردم خود بزند.

به گفته دونالد ترامپ، رهبر کره شمالی «حتی بیش از» او خواهان صلح پایدار است، به دلیل آینده روشنی که برای مردمش به ارمغان خواهد آورد.

دونالد ترامپ می‌گوید که کیم جونگ اون شجاعانه «اولین گام» را برای «آینده روشن و نو» برای مردمش برداشت.

دونالد ترامپ در پاسخ به این که درباره کیم جونگ اون چه یاد گرفته است، گفت: «یاد گرفتم که او مرد مستعدی است و کشورش را بسیار بسیار دوست دارد.»

دونالد ترامپ می‌گوید که «در زمان مناسب» شاید او هم به کره شمالی سفر کند.

رئیس جمهور آمریکا در جریان دیدار خود با رهبر کره شمالی فیلم کوتاهی را نیز در مورد پتانسیل‌های پیشرفت کره شمالی در آینده به نمایش درآورد که به گفته مورد توجه کیم جونگ اون قرار گرفت.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ اون، غروب سه‌شنبه سنگاپور را به مقصد آمریکا ترک می‌کند که یک روز زودتر از برنامه‌ریزی قبلی است.

بنا بر این گزارش‌ها، کیم جونگ اون نیز قرار است ساعت ۹ عصر به وقت محلی سنگاپور را ترک کند.

دونالد ترامپ پیش از ترک این جلسه، گریزی نیز به مسئله توافق اتمی با ایران زد و بار دیگر تاکید کرد که به نظرش ایران اکنون «بسیار متفاوت» است و کناره‌گیری او از برجام باعث تغییر رفتار جمهوری اسلامی شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرنگار اعزامی رادیو فردا، رویترز. پ.پ

XS
SM
MD
LG