لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

ابراز خوش‌بینی دونالد ترامپ به ثمربخش بودن دیدار با رهبر کره شمالی


در شرایطی که مقام‌های رسمی ایالات متحده و کره شمالی در حال تدارک آخرین مقدمات برای دیدار تاریخی رهبران دو کشور در سنگاپور هستند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه نسبت به ثمربخش بودن این دیدار ابراز خوش‌بینی کرد.

در همین روز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یک نشست خبری اعلام کرد که مقدمات دیدار روز سه‌شنبه سران دو کشور به سرعت در حال تدارک است و همه چیز حتی سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کنیم در حال رخ دادن است.

محور گفت‌وگوهای دونالد ترامپ و کیم جون اون که نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور مستقر آمریکا با یک رهبر کره شمالی است، بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره اعلام شده است.

اکنون یک روز مانده به این دیدار، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که این دیدار «فرصتی بی‌سابقه» برای تغییر مسیر روابط دوجانبه و «تأمین رفاه و صلح» برای کره شمالی است.

آقای پمپئو در عین حال حاضر نشد که در مورد امکان دستیابی به یک نقطه‌عطف سریع در پرتو این مذاکرات اظهار نظر کند، اما در عوض گفت که این نشست باید چارچوبی را تلاش‌های سختی که باید دنبال شود، تعیین کند.

او یادآور شد که کره شمالی باید به «روندی کامل، قابل راستی‌آزمایی و بازگشت‌ناپذیر» در زمینه خلع سلاح اتمی دست یابد، و افزود که تا زمانی که این امر محقق نشود، تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ برچیده نخواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این تصریح کرد که اگر دیپلماسی در مسیری درست عمل نکند، تمهیدات علیه کره شمالی افزایش خواهد یافت.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، روز یکشنبه به فاصله چند ساعت از یکدیگر وارد سنگاپور شدند و قرار است فردا در جزیره سنتوسا با یکدیگر دیدار کنند.

در این میان آقای ترامپ در یک ناهار کاری با نخست‌وزیر سنگاپور، ضمن ابراز خوش‌بینی به دستاوردهای این دیدار گفت که ما دیدار جالب توجهی خواهیم داشت و من تصویر می‌کنم این دیدار به خوبی ثمربخش خواهد بود.

آقای ترامپ روز گذشته گفته بود که در نخستین لحظات دیدار با رهبر کره شمالی خواهد دانست که او تا چه حد در مورد دست کشیدن از برنامه تسلیحات هسته‌ای خود جدیت دارد.

علاوه بر مایک پمپئو، جان بولتون، جان کلی و سارا هاکبی سندرز، دونالد ترامپ را در دیدار تاریخی‌اش با کیم جونگ اون همراهی خواهند کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG