لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

ایران خواستار «هوشیاری کامل» کیم جونگ اون در مذاکره با ترامپ شد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

در آستانه دیدار رهبران ایالات متحده و کره شمالی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از پیونگ‌یانگ خواست با «هوشیاری کامل» با آمریکا مذاکره کند.

بهرام قاسمی روز دوشنبه ۲۱ خرداد در نشست خبری خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام، واشینگتن را به «کارشکنی، تخطی و خروج ار تعهدات دو جانبه و چندجانبه بین‌المللی» متهم کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت به وعده انتخاباتی خود عمل کرد و از توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران خارج شد. رئیس‌جمهوری آمریکا برجام را «بدترین توافق ممکن» خوانده بود که همه منافع آن به ایران می‌رسد و نه آمریکا.

با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های فراسرزمینی این کشور، سرنوشت این توافق در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بهرام قاسمی در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت: «با توجه به پیشینه و تاریخ رفتار و روابطی که از آمریکا می‌شناسیم به‌ویژه از شخص آقای ترامپ که در مدت ریاست‌جمهوری‌اش اقداماتی مبتنی بر کارشکنی، خروج از توافق‌ها و قراردادها و تخطی از تعهدات انجام داده است به ویژه در رابطه با برجام، نگاه خوش‌بینانه‌ای به این مسئله نداریم و معتقدیم دولت کره باید با هوشیاری کامل در این خصوص برخورد کند».

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، قرار است روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد در سنگاپور با هم مذاکره کنند. این دیدار در پی تنش لفظی مقام‌های دو کشور یک بار لغو شد اما دو طرف با تعدیل لحن خود برای برگزاری این نشست بی‌سابقه توافق کردند.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در حالی دیدار می‌کنند که موضع واشینگتن خلع سلاح کامل هسته‌ای کره شمالی است اما پیونگ‌یانگ گفته که خلع سلاح یک‌جانبه را نمی‌پذیرد.

در همین حال کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد دونالد ترامپ پس از دیدار با کیم جونگ اون، غروب سه‌شنبه سنگاپور را به مقصد آمریکا ترک می‌کند که یک روز زودتر از برنامه‌ریزی قبلی است.

بنابر اعلام کاخ سفید دیدار دو رهبر ساعت ۹ صبح به وقت محلی انجام خواهد شد.

با استفاده از وبسایت وزارت خارجه ایران و خبرگزاری آلمان/ ح.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG